RECENSIE: Orange Apple - Generation Late

OA
2015-01-10 Je moet tegenwoordig van goeden huize komen als je teksten wil verkondigen die de wereld een spiegel moeten voorhouden. Er zijn nogal wat voorwaarden om serieus genomen te worden en één van die voorwaarden is nu net niet te serieus zijn in je boodschap. Dat is iets wat de Belgen van Orange Apple nog moeten leren.

Goed, de bandnaam kun je niet serieus nemen, maar de teksten zijn wel degelijk zo bedoeld. Leest u even mee in de biografie: ,,Gewapend met de furie van punkbands als Rise Against en Anti-Flag, intelligente vocals & lyrics en bombastische drums, probeert Orange Apple zijn medemens een geweten te schoppen”. Ook al is de zin nogal krom, de boodschap is duidelijk. Maar de lyrics op de zes tracks tellende EP Generation Late lijken vooral een gevalletje wie-er-met-de-meeste-woorden-het-minst-vertellen-kan.

De band kaart ogenschijnlijk problemen aan, zonder die echt te benoemen. Na zes tracks is de luisteraar vooral overtuigd dat deze mannen het ook niet weten, maar op onverklaarbare wijze overtuigd zijn geraakt dat deze wereld rammelt – even een vaderlijk advies: kijk even naar wat statistieken van de VN over de afname van oorlogen in de wereld, de daling van het aantal hongerdoden en dergelijke. Oplossingen draagt Orange Apple al helemaal niet aan. Daarmee lijken ze net zo in paniek als de blinde schapen die ze pretenderen te willen wekken.

Bovendien, als je dan zo kwaad bent op de verderfelijke zaken in de wereld, wees dan ook boos. Zing alsof je leven ervan afhangt, Kevin Monsieur. Overtuig. Maar de leadzanger van de band houdt het kalmpjes en vliegt regelmatig uit de bocht als de vocals wat lastiger worden. Ook de backings redden hem niet. Gelukkig zit de boel muzikaal wel goed in elkaar. De boel beukt, maar overspoelt niet. Goed gecombineerde drumpartijen en slimme licks op de gitaar werken. Het geheel had met wat meer diepte en balans mogen worden afgemixt, maar dat is een dingetje voor de fijnproevers.

Desalniettemin mogen er zeer terechte vraagtekens worden gesteld bij het potentieel van deze band. Ze willen nota bene twee videoclips schieten en een album opnemen. Dat is veel te serieus voor waar de band nu staat, echt veel te serieus. Als je echt wil doorbreken om de wereld te verbeteren, ga dan werken bij UNICEF of de NAVO, maar maak muziek omdat het leuk is, Orange Apple. Dan kom je waarschijnlijk verder, want van deze opstelling krijgt de luisteraar jeuk.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Orange Apple Label:Eigen Beheer
Cover Johnny Marr - Playland

Johnny Marr - PlaylandNiet alleen Morrissey bracht dit jaar een nieuwe plaat uit, ook zijn oude...