RECENSIE: Scream Your Name - Face To Face

Scream Name
2015-01-12 Altijd goed als persberichten een interessante insteek nemen. Scream Your Name wordt door de platenmaatschappij geïntroduceerd middels een lesje herken-de-Zwitser. En de conclusie is dat Zwitserland inderdaad muzikaal gezien niet heel bekend is. Tennis (Federer), Voetbal (FIFA, FC Basel), zakmessen, kaas, horloges en de dubieuze bankrekeningen van Festivalinfo, daar kennen we het land van.

Niet van Scream Your Name of van het album Face To Face dat ze net hebben uitgebracht. Maar dat zou best wel eens kunnen, of op zijn minst mogen veranderen. De uiterst boze Zwitsers hebben namelijk een heel puik, ontzettend commercieel verantwoord plaatje uitgebracht en die als een oorlogsverklaring uit hun neutrale bastion gelanceerd.

Op hun tweede plaat rijgen de mannen metal, rock, verschillende -cores en het besef hoe je catchy hitjes maakt aan elkaar. Met allerlei vernuftige foefjes verstopt in de achtergrond van de nummers, om het geheel interessant te houden. Raggen, meebrullen en headbangen is het devies.

Dat begint al met opener 'In Reverse', dat klinkt als een opgevoerd popnummer in de eerste twintig seconden, om daarna te ontpoppen in een mengelmoes van screamwerk en zuivere vocalen, op een bedje van pompende metal. In de achtergrond van het refrein danst een gitaarsolo mee, terwijl vocals het van elkaar overnemen. Geen tien seconden lang gebeurt er hetzelfde in het nummer.

Het is het recept voor vrijwel elk nummer op de plaat en daarmee blijft het geheel razend interessant. Opvallend is ook de aandacht voor details. Zwitserse precisie, he. Zo wordt er in 'My Game' in één toon in de achtergrond van het tweede couplet heel hoog meegezongen. Nauwelijks hoorbaar, maar het geeft de track zo veel meer diepgang. Hetzelfde gebeurt met een synth in 'Save & Secure' en wie even oplet bemerkt in elke track van die gekkigheidjes.

Het enige minpunt is de overduidelijke drang naar succes en het soms wat gezochte epische geluid in met name de intermezzo's. Het geeft het geheel een iets te vies hipsterrandje, maar er valt zeker mee te leven. De hoofdmoot van het album is namelijk gewoon om van te smullen. Daar zullen de genrepuristen het vast niet mee eens zijn, maar degene die gewoon goede beukherrie wil met een hoog luistergehalte, is bij Scream Your Name aan het juiste adres.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Scream Your Name Label:Bertus
Orange Apple

Orange Apple - Generation LateJe moet tegenwoordig van goeden huize komen als je teksten wil verkondigen...