RECENSIE: Various - Gitaarlem

Gitaarlem
2015-01-20 Het concept is bekend, en het hoort ondertussen bij de kerstfolklore van Nederland: Serious Request. Ieder jaar doet 3FM een andere stad aan met hun glazen huis om zoveel mogelijk geld op te halen voor het Rode Kruis. Dit jaar was het de beurt aan Haarlem om dit radioevenement te organiseren. Er wordt van alles gedaan om zoveel mogelijk geld op te halen. Dit jaar het lumineuze idee van Speelman & Speelman en Giel Beelen om een gitaar langs een hele hoop Haarlemse artiesten te laten gaan en ze daar een liedje op te laten schrijven. Uiteindelijk moest dit dan uitgebracht worden als verzamelalbum en noemden ze het Gitaarlem.

Briljant concept en met een fantastisch resultaat. Naast dertien mooie liedjes bracht het project maar liefst €142.500,- op voor Serious Request. Niet alleen de cd verkoop ging hard, maar ook het optreden in de Patronaat was binnen minuten uitverkocht.

Een verzamelalbum van allerlei liedjes door artiesten uit Haarlem en dat zijn echt niet de minste. Niels Geusebroek, Alain Clark, Jacqueline Govaert en Van Velzen schreven allemaal een liedje voor het album. Allemaal op dezelfde gitaar. Het was ook de voorwaarde dat je alleen gebruik maakte van die gitaar, de stem en eventueel nog wat andere stemmen, maar GEEN andere instrumenten.

En wat een pareltjes kwamen daar uit zeg. Met name de track van BADE en Sleeping Sun, bezorgen je onwijs veel kippenvel. Ook ‘These Waters’ van singer-songwriter Michael Prins is een van de beste liedjes op dit album. Chef’ Special flikt het om met de hele band te horen te zijn op hun liedje. Iemand speelt gitaar, natuurlijk zang, de drummer tikt met brushes op de klankkast en de overige leden doen aan allerlei soorten van bodypercussion.

Je kunt zeggen, los van het financiële resultaat, dat Gitaarlem een geslaagd project is dat prachtige liedjes voortbracht, ondanks of misschien wel dankzij de gegeven kaders waaraan de artiesten zich moesten houden.
Recensent:Dennis Jansen Artiest:Various Label:Suburban
Chubby

Popa Chubby - I`m Feeling LuckyWaar de bluesmuziek zich sinds mensenheugenis voornamelijk baseerde op de...