RECENSIE: The Chemistry Experiment - Gongs Played By Voices

Chemistry Experiment
2015-01-21 Het is weer eens wat anders, deze nieuwe plaat van The Chemistry Experiment. De band uit het Engelse Nottingham brengt op Gongs Played By Voice een psychedelische mix van folk en ouderwetse progrock dat bij tijd en wijle volkomen ongrijpbaar is. Aan de ene kant klinkt de muziek soms luchtig als een zomerbriesje, maar de donkere onderlaag in de muziek maakt dat het onderhoudend genoeg is om ons bij de les te houden.

Heel erg productief is het vijftal overigens niet, tussen de debuutplaat The Melancholy Death Of The Chemistry Experiment en Gongs Played By Voice zit een gat van maar liefst tien jaar.
Gongs Played By Voice is, zoals gezegd, een onderhoudende plaat waarop flink heen en weer geschakeld wordt tussen stijlen, maar is tevens een plaat die als een geheel klinkt. Zo horen we een soort country in ‘Leo & Magician’ en desertrock in de stijl van Brant Bjork in ‘Jandek Bakery’. Maar hoe uiteenlopend die stijlen ook lijken, altijd is er die luchtigheid die het geheel redelijk licht verteerbaar houdt.

De donkerbruine stem van zanger Steven J. Kirk heeft soms wel wat weg van die van David Sylvian, waardoor de muziek soms ook een klein tikje de jaren tachtig wordt ingedrukt, maar het Hammond orgeltje en de regelmatig terugkerende fluiten (‘Rainy Day’ en ‘The Event And The Experiment’) zorgen voor dat ultieme jaren zeventig gevoel. Wanneer in ‘Story Of Isaac’ ook nog eens een mellotron opduikt zijn de vergelijkingen met King Crimson snel gemaakt. Daarnaast zijn de gelaagde vocalen in dit nummer schatplichtig aan Pink Floyd uit haar vroegste periode. De negen minuten durende afsluiter ‘A Good Wind’ laat een op een loom basloopje zingende Kirk horen, die halverwege door een vocoder-stem wordt afgelost waarna tegen het einde ons nog een flinke uitbarsting staat te wachten.

Wie van een luchtige maar toch spannende mix houdt van Espers, King Crimson, en de oude Pink Floyd zit met Gongs Played By Voice gebeiteld. The Chemisty Experiment heeft er lang over gedaan om dit te maken, maar de plaat is wel zeer de moeite waard.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Chemistry Experiment Label:Fortuna Pop!
Cover Tigercats - Mysteries

Tigercats - MysteriesDe Londense indieband Tigercats is behoorlijk actief. In drie jaar tijd...