RECENSIE: The Blood Divine - Rise Pantheon Dreams

2002-11-02 Eind '96 ontdekte was er ineens The Blood Divine. Hun debuutalbum vol met sfeervolle Engelse doommetal om lekker in te zwelgen was zojuist uitgekomen en al snel kwamen ze in Nederland optreden. Op naar Den Haag dus, voor een concert van hen samen met My Dying Bride en Cathedral. Na een mooie avond hoopten we dat The Blood Divine snel weer terug zou komen, daar zouden we nog veel van gaan horen namelijk. Een jaar later kwam Mystica uit, maar deze maakte een stuk minder indruk dan zijn voorganger. De band is nog wel terug gekomen naar Nederland, maar dat is mij destijds ontgaan. Niet heel veel later stopte de band.
Opererend in het verlengde van labelgenoten My Dying Bride en Anathema, maar met bredere doelen voor ogen wist TBD zich snel op de kaart te zetten. Hoog opgelopen verwachtingen zijn echter wel vaker dodelijk geweest voor carriéres.
Op de verzamelaar "Rise Pantheon Dreams" staan de vier sterkste nummers van debuutalbum Awaken (inclusief bonusnummer 'I Will Bleed' van de limited edition) en zes tracks van het tweede album Mystica. Gelukkig is er voor gekozen om de rustige tracks, die op de albums meer als intermezzo bedoeld waren, weg te laten. Niet eerder uitgebracht zijn het demo-achtige 'Revolt' (wat zowaar aan Carnivore doet denken) en 'Forever Belongs'. Van het Peaceville coveralbum is de verorgelde versie van 'Crazy Horses' (The Osmonds) aanwezig. Helaas staat The Blood Divine's versie van 'Love Will Tear Us Apart er niet op. Al met al een prima verzamelaar voor iedereen die TBD een warm hart toedraagt en voor eenieder die meer kwalitatieve doommetal wil leren kennen.
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:The Blood Divine Label:Peaceville / Suburban

JJ72 - I To SkyHet blijft gissen, want zanger Mark Greaney weigert te vertellen wat JJ72 nu...

The Inaxy - Grope One's Way De bio van The Inaxy omschrijft deze Oisterwijkse band als "rock met...