RECENSIE: Widowspeak - All Yours

Widowspeak
2015-09-04 Al enkele weken voordat de plaat verkrijgbaar is, kreeg de muziekpers de gelegenheid om naar het nieuwe, derde volwaardige album All Yours van de Amerikaanse indierock band Widowspeak te luisteren. De groep die in 2010 werd opgericht, is inmiddels gereduceerd tot een duo bestaand uit zangeres/gitariste Molly Hamilton en gitarist Robert Earl Thomas. Op de plaat wordt het tweetal bijgestaan door een studio ritmesectie.

Ten opzichte van de voorgaande platen klinkt All Yours nog iets rustiger en meer ingetogen. Hoewel de country-invloeden iets minder nadrukkelijk op de plaat aanwezig zijn, zijn deze nog wel op enkele nummers hoorbaar en zijn ook andere stijlen aanwezig, zoals bossanova. Maar de plaat is toch vooral een midtempo indiepop/rock album.

Vanaf openings- en tevens titelnummer ‘All Yours’ valt direct op dat het ingetogen karakter van de liedjes veel ruimte biedt aan de subtiele arrangementen. Daardoor komen de afzonderlijke bijdragen van de verschillende instrumenten, hoe klein dan ook, uitstekend tot hun recht. De bijdrage van de ritmesectie is daarbij een schot in de roos. De instrumentale begeleiding sluit niet alleen naadloos aan op de zwoele stem van Molly en de sfeer van de nummers, maar het zorgt ook voor de nodige afwisseling op de juiste momenten, zoals het eerder genoemde bossanova ritme in ‘My Baby’s Gonna Carry On’. Het samenspel van de muzikanten resulteert in tien intieme en gevoelige nummers die prettig in het gehoor liggen. Het album bevat een aantal pareltjes, waaronder ‘Dead Love (So Still)’, vanwege de licht opzwepende dissonante gitaarrif en de steelgitaar, de zwoel voortkabbelende single ‘Girls’, vanwege de Morricone-achtige mondharmonica, het heupwiegende ‘My Baby’s Gonna Carry On’, waarbij het pianoloopje en de gitaarrif elkaar mooi versterken en het zeer intieme en breekbare ‘Coke Bottle Green’.

De rode draad in de teksten vormt het thema ‘doorgaan’, bijvoorbeeld na een verbroken relatie of verbroken vriendschap, doorgaan met je leven ondanks een vastgelopen relatie, doorgaan na de dood van een geliefde en doorgaan met het leven ondanks de veroudering. De nummers zijn enerzijds melancholisch, maar aan de andere kant ook weer hoopgevend en berustend. Zangeres Molly, wier stem erg op die van Tanya Donelly lijkt, neemt het merendeel van de zang voor haar rekening. Daarnaast verzorgt Robert Earl op ‘Borrowed World’ de leadzang en op een aantal andere nummers de tweede stem.

All Yours is een zeer rustige, subtiele, consistente en warme plaat zonder opsmuk waarop Widowspeak zijn juiste balans lijkt te hebben gevonden. Een plaat die geen moment saai is. Het album voelt daarmee aan als een zwoele zomerbries.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Widowspeak Label:Captured Tracks
Cover C Duncan - Architect

C Duncan - ArchitectDe 25-jarige Schot C. Duncan is een veelzijdig artiest. Niet alleen...