RECENSIE: Sirenia - The Seventh Life Path

Sirenia
2015-08-11 Morten Veland zal wel nooit helemaal los worden gezien van Tristania, de band die hij in 1995 oprichtte en waarmee hij twee briljante albums opnam. Nadat hij de band in 2001 met slaande deuren verliet, had hij binnen een maand het soortgelijke Sirenia uit de grond gestampt. Inmiddels zijn we veertien jaar verder en is Sirenia aan haar zevende album toe: The Seventh Life Path.

Vooropgesteld: Morten Veland zal de fans nooit teleurstellen en ook The Seventh Life Path is goed uit te zitten. Eigenlijk weet je al zonder een noot gehoord te hebben wat je kunt verwachten op het nieuwste brouwsel van de Noor. Het is de kracht, maar tegelijkertijd ook de zwakte van Sirenia; de fans worden tevreden gehouden, maar de band (lees: Veland) speelt eigenlijk altijd op safe en zal nimmer buiten de lijntjes kleuren. Daarnaast kan het resultaat nooit meer zo goed worden als op de eerste twee albums van Tristania of de eerste twee albums van Sirenia. Uiteraard heeft Veland daar volop lak aan en gaat onverdroten door met het maken van platen. Gelijk heeft hij, zolang de platen nog verkocht worden en zolang het gebodene nog altijd ruimschoots aan alle kwaliteitsnormen van het symfonische metalgenre voldoet.

The Seventh Life Path is ongeveer over de hele linie van constante kwaliteit, en vinden we dus amper uitschieters naar boven of naar onder. De alweer vier albums lang meezingende Spaanse zangeres Ailyn Gimenez is een constante factor op de albums van Sirenia net zoals de grunt van Veland, de vele koortjes, het bombastische toetsenwerk en de noeste riffs. De muziek van Veland en Ailyn doet in alle opzichten vaak aan groepen als Nightwish of Epica denken, maar dan kwalitatief net iets minder sterk.

The Seventh Life Path is met zijn speelduur van zeventig minuten net iets te lang om de aandacht helemaal vast te houden. Daarentegen geeft de muziek je door de larger than life uitstraling ook wel weer een goed gevoel, waardoor de plaat lekker weg luistert terwijl je bijvoorbeeld lekker geniet van een fijn glaasje in de zon. Nummers die er het meest boven uit springen zijn het toegankelijke ‘Elixir’ en ‘The Silver Eye’ Vooral de laatstgenoemde is een stuk pittiger dan de andere songs en staat vol met lekker ruig en korrelig gitaarwerk naast breed uitwaaierend toetsenwerk. Opvallend is dat de ballad ‘Tragedienne’ in de vorm van het in het Spaans gezongen ‘Tragica’ nogmaals op de plaat staat, waarbij ondergetekende de Spaanstalige versie prefereert.

Uiteindelijk is The Seventh Life Path ook weer een zeer acceptabele plaat geworden, al lijkt het wel of Veland, doordat hij alles in eigen hand houdt, wat vastgeroest zit. Samenwerken met andere muzikanten of met een producer zou best eens verfrissend kunnen werken om van Sirenia een echte topband te maken, in plaats van een goede band.
Recensent:Jan Didden Artiest:Sirenia Label:Napalm Records
Cover Bob Wayne - Hits The Hits

Bob Wayne - Hits The HitsWat doe je als je als artiest graag wil doorbreken bij het grote publiek,...