RECENSIE: Alden Penner - Canada In Space

Penner
2015-08-17 Alden Penner ken je misschien van The Unicorns of Clues. De Canadees heeft ook al aardig wat eigen materiaal geproduceerd en komt ditmaal met de EP Canada In Space. Het idee voor dit werk is ontstaan door het feit dat er meer Canadezen gepland zijn voor een kolonie op mars. De nummers gaan over de reiservaringen van een verlaten groep Mars kolonisten. Een uiterst originele manier om geïnspireerd te raken. Het lijkt totaal niet op eerder werk van Alden Penner en dat is positief.

De eerste track ‘Breathe To Burn’ is een duistere en lange track. Het begint op een singer-songwriter manier. Alleen Alden en zijn stem is te horen. Hij zingt ”No country, only the monument” en later ”No music, only the notion of”. Er is immense stilte. De rode planeet is stil en alleen de camera van de kolonisten doet zijn werk. De ambiance is vreemd en dat past bij zijn concept. Later ontpopt het nummer zich tot een alternatieve rocktrack. De kille baslijn en het kale gitaarwerk is zowel opzwepend als toepasselijk.

Het is jammer dat Canada In Space slechts een EP is. De tracks zijn prachtig op een droevige manier. Hij weet een onheilspellende sfeer te creëren. ‘Will I’ En ‘Exegesis’ zijn duidelijk geschreven met de planeet Mars in het achterhoofd. De muziek is vrij rustig, maar door de toevoeging van koude synths krijgt het een lege sfeer. Precies wat kolonisten zullen ervaren wanneer zij op Mars ronddwalen. Een uitzondering is het nummer ‘Candy’. Hier zingt Alden in het Frans en ga je na alle treurigheid opeens een beetje vrolijk voelen.

Alden heeft een diverse EP afgeleverd. Een paar tracks zijn experimenteel en een aantal hebben een gestroomlijnde opbouw. Het laatste nummer is traag en doet denken aan de hitte van de Sahara. Uiteindelijk verzuipt de track in oorverdovende dub. Het is een sterke EP die af en toe een beetje schommelt in de kwaliteit. Dat komt vooral door de overdosis aan trage stukken. Hij weet veel op te vangen door zijn goede productie en songschrijfvaardigheden. Al met al een toffe plaat met een vreemde uitwerking.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Alden Penner Label:City Slang
Cover Fufanu - Adjust To The Light

Fufanu - Adjust To The LightIJsland heeft ons al veel bijzondere muziek ten gehore gebracht. Artiesten...