RECENSIE: Marco Martens - Ieder Huis Is Uit Vertrekken Gebouwd

Martens
2015-11-10 Marco Martens is schrijver. Hij was tien jaar lang de frontman van de groep Macronizm, publiceerde gedichten, essays en columns. Nu publiceert hij een muzikale verhalenbundel in de vorm van een cd. Ieder Huis Is Uit Vertrekken Gebouwd is als een kort luisterboek. Joris Sedee en Michiel van Eersel omarmen met hun instrumenten de teksten van Marco. Het album had net zo goed HARM kunnen heten. De nummers van deze cd werden namelijk gebruikt in een theatervoorstelling met die naam. De tweede reden is dat Harm een terugkerend personage is op de plaat.

Harm dus. Al snel maken we kennis met het personage Harm. Hij wordt door Marco getypeerd als een nuchtere Nederlandse glazenwasser die niet zo gauw toegeeft dat hij iets niet begrijpt. Bijvoorbeeld de muziekkeuze van Marco. Toch bezoekt hij op ‘Plastic Bakje’ het optreden van Marco en zijn band en merkt op dat hij best goed in taal is en eens aan Lingo mee moet doen. Marco vertelt het zo dat je medelijden krijgt met Harm. Af en toe heeft het een humoristisch element. Wanneer wordt gevraagd naar wat Harm luistert, sluit hij af met een gemeende: ”I want to see a rainbow high in the sky, I want to see you and me on a bird flying away and I hope to see you smile every night and day.”

De tracks zijn sfeervol voorzien van rustige kamermuziek. Het is sfeervol en sluit mooi aan op de verhalen van Marco. Een uitzondering is de track ‘Autobeurs’. Dit is een druk nummer met een simpele riff. Mooie tracks als ‘Danseres’ en ‘Alles Voorbij’ zijn poëtisch en maken indruk. Hij maakt van hele gewone en alledaagse dingen iets heel filosofisch. Onderwerpen als busritten en een uitstap naar de snackbar worden opeens heel intens en sfeervol. Een enorme prestatie.

Marco heeft met Ieder Huis Is Uit Vertrekken Gebouwd een indrukwekkende conceptplaat neergezet. Eerst lijken zijn woorden erg simpel en alledaags, maar na een aantal luisterbeurten wordt pas duidelijk wat Marco voor ogen had toen hij dit schreef. Bij zijn vorige groepen was Marco een rapper, nu is hij schrijver. Zijn debuut is een sterk muzikaal werk. Het is tragisch, melancholisch en licht komisch. Meer van dit graag.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Marco Martens Label:Bastaard Platen
SYD

Say yes dog - Plastic LoveNederland is een popland. Artiesten maken hier graag een uitgebreide...