RECENSIE: Paul Carrack - Soul Shadows

Carrack
2016-03-14 Paul Carrack heeft een van de sterkste stemmen van het Verenigd Koninkrijk. Na gezongen te hebben in succesvolle bands als Mike + The Machanics en Squeeze brengt hij de laatste jaren vooral solo materiaal uit. Daarnaast duikt hij in de Britse muziekwereld regelmatig op als gastartiest bij de meest uiteenlopende muzikanten. Onder andere The Smiths, Eric Clapton en The Pretenders werkten met Carrack samen. Op zijn nieuwste album Soul Shadows brengt de muzikant wederom een plaat met soepel klinkende soul uit.

Deze zogenaamde blue eyed soul, dat het blanke stemgeluid kenmerkt, gaat Paul Carrack gemakkelijk af. Hij bewijst dit onder andere met ‘Sweet Soul Legacy’. Het nummer heeft een catchy refrein, uitgebreide blazerssectie en Paul Carrack jengelt lekker weg. Het nummer heeft een zeer hoog feelgood gehalte. Verderop wordt Paul Carrack op ‘Keep On Lovin’ You’ aangevuld met een vioolsectie. Muzikaal doet Carrack hier denken aan Simply Red. Hij varieert in zijn productie regelmatig. Naast uitgebreide blazerssecties horen we ook violen, mondharmonica en een orgel dat door Carrack zelf gespeeld wordt.

Paul Carrack vertrouwt echter iets te veel op de kwaliteit van zijn gouden stem. In het algemeen lijkt hij zich er in de nummers te gemakkelijk vanaf te maken. Voorganger Rain Or Shine had nog enkele nummers waarbij de stem van de Brit indruk maakt. Op Soul Shadows is het hard zoeken naar deze momenten. In het algemeen zingt Carrack moeiteloos de nummers in. De emotie van de nummers komt daardoor moeilijk over en nummers blijven hangen in dit gemakkelijke. Feelgood momenten te over, maar nergens voel je de pijn waar goede soul over moet gaan. Het orgeltje duikt bijvoorbeeld regelmatig op, maar door de uitgebreide productie dringt het geen moment naar de voorgrond. Soul Shadows is daarmee één van de minder geslaagde producties uit Carrack zijn oeuvre.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Paul Carrack Label:Bertus
Jos Hol

Jos Hol - Windvogel‘Hij heeft een windvogel’ oftewel je spoort niet helemaal, in het Limburgs....