RECENSIE: The Steepwater Band - Shake Your Faith

Steepwater
2016-05-07 The Steepwater Band is een muzikaal gezelschap die we langzamerhand toch wel tot de ervaren rotten in het vak mogen rekenen. De in Chicago opgerichte band kan over twee jaar namelijk alweer hun twintigjarig jubileum vieren.Het is daarnaast goed om vast te stellen dat ze al die tijd hun muzikale roots hondstrouw zijn gebleven.Op hun vijf voorgaande studioalbums is de invloed van artiesten als The Rolling Stones, Neil Young en Tom Petty niet te ontkennen. En ook album nummer zes, Shake Your Faith, kan rekenen op een flinke portie onvervalste Classic Rock, precies zoals we gewend zijn van The Steepwater Band.

De plaat kent een weergaloze start, met de ijzersterke opener ‘Shake YourFaith’. Muzikale nostalgie naar de jaren zeventig, op bombastische wijze geproduceerd, inclusief een melodie die je direct bij de strot grijpt. Het is bewonderenswaardig hoe The Steepwater Band het geluid van vervlogen tijd weet te benaderen. De ingezette lijn wordt vervolgens uitstekend doorgetrokken met ‘Mama Got To Ramble’, dat vooral gekenmerkt wordt door een dik aangezette gitaarriff. De kruising tussen de typische americanasound en de bluesrock doet bovendien wat denken aan bands als The Black Crowes, die hun hoogtijdagen kenden in de jaren negentig.

Het is dan ook precies de kracht van Shake YourFaith. Het album weet het geluid van verschillende decennia te overbruggen, zonder daarbij een onsamenhangend geheel te worden. Wat we helaas wel moeten constateren is dat het niveau van de eerste twee nummers niet meer bereikt wordt. Daarnaast stellen we vast dat de zogeheten rockballad niet het sterkste gedeelte is op Shake Your Faith. ‘Bring On The Love’, ‘Last Second Chance’ en de semi-ballad ‘I Will Never Know’ zijn songs voor de geduldige luisteraar.

Desalniettemin eindigt deze nieuwe plaat van The Steepwater Band aan de goede kant van de streep. De aandacht mag dan gaandeweg wat verslappen, we dienen niet te vergeten wat een weergaloze start hij kende met de eerste twee songs. En ook al is hij daarmee wat uit balans, nummers als ‘Jealous Of Your Way’ en ‘Walk In The Light’ zijn zonder meer de moeite waard. Toch overheerst na iedere luisterbeurt het gevoel dat er meer in Shake Your Faith had gezeten.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:The Steepwater Band Label:Black Pike Favorites
Cover Basement Saints - Get Ready

Basement Saints - Get ReadyDe eerste associatie met Zwitserse muziek is misschien niet bluesrockende...