RECENSIE: Kingsborough - Take The Ride

Kingsborough
2020-02-26 Kingsborough is een rockband uit San Francisco bestaande uit zanger Billy Kingsborough, gitarist Alex Leach, bassist Chris Magione en drummer John Whitney. Kingsborough maakt rock met een vleugje pop en een tintje blues. Ze timmeren al sinds 2010 aan de weg en worden beïnvloed door bands als Led Zeppelin. Nu zijn ze hier met hun nieuwe EP Take The Ride.

Hoewel de eerste seconden van de EP nog veel goeds beloven wordt dit al snel minder. Take The Ride van Kingsborough is standaard rock. Het klinkt leuk maar het is niet bijzonder goed of speciaal. Het openingsnummer ‘So High’ begint op een gegeven moment zelfs saai en langdradig te worden. Kingsborough haalt duidelijk inspiratie uit muziek van populaire rockbands als Greta van Fleet en de Arctic Monkeys. Het probleem is alleen dat Kingsborough een krachtige zanger mist. Er mist pit en dat is wel essentieel voor een rockband. Het voelt allemaal iets te gemaakt en het lijkt op een popgroep die zo graag een rockband wil worden.

Toch zitten er hele leuke stukjes in de EP. De momenten dat Kingsborough niet krampachtig rock probeert te maken, maar genoegen neemt met hun popkant klinkt het een stuk beter. Als de band deze kant op de voorgrond laat treden in plaats van de rockkant, dan klinkt het ineens een stuk beter. Op afsluiter ‘Across The Headlights’ klinkt vooral pop en het nummer heeft hele leuke en herkenbare melodieën. Dit nummer blijft echt hangen en dit past ook veel beter bij de band en de stem van zanger Billy Kingsborough.

Take The Ride van Kingsborough is leuk geprobeerd. De band heeft een leuke stijl en zeker wel potentie maar op deze EP komt dat nog niet tot uiting. Maar geef ze nog een paar jaartjes, en verschuif richting popmuziek, en er staat een leuke poprockband.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Kingsborough Label:Black Pike Favorites
Cover Tribulation - Alive & Dead At Södra Teatern

Tribulation - Alive & Dead At Södra Teatern Tribulation is een vreemde eend in de metalen bijt. De Zweedse band begint...