RECENSIE: Snowburner - Future Primitive

Snowburner
2016-05-26 Lekker vuig en onaangepast, maar dan wel met goede songs met kop en staart. Zo wil je je dagelijkse portie stonerrock geserveerd hebben. Snowburner uit Leiden voldoet volop in die behoefte. Tien songs in 38 minuten maakt duidelijk dat de band het liefst snel ter zake komt en blijkbaar de pest heeft aan de lange psychedelische soundscapes die binnen het genre een graag geziene gast zijn. Snowburner staat op haat eerste album, Future Primitive, voor ongecompliceerde stonerrock met een flinke blues tic. Een soort kruising tussen Black Sabbath, Fu Manchu en Brant Bjork, maar dan net weer even anders.

De plaat knalt er meteen in met de denderende riff van ‘Blizzards Of Gain’ die de stonerkant van de band duidelijk naar voren laat komen. Lekker veel fuzz en sterke riffs maken dat dit nummer meteen goed in het gehoor ligt. Maar het wordt zelfs nog wat beter met lekker vlotte songs als ‘Ride The Tide’ en het geweldige ‘Reelin’ In The Wasted Years’, waarin ook het prima zangwerk van Jop Hoekstra mooi naar voren komt. De Hawkwind-achtige riff in het stuwende ‘Haunt Me No Longer’ voegt dan ook nog een gezonde dosis spanning toe.

De blueskant van Snowburner is het duidelijkst te horen in ‘You Blues, You Lose’, ‘Reap The Sown’ en de afsluiter ‘Bailiff’s Blues’. Vooral dat laatste nummer is nogal afwijkend van de rest doordat het volledig akoestisch is, waarbij de mondharmonica voor een extra stukje woestijngevoel zorgt en Jop Hoekstra een lekker moppie weg croont.

Future Primitive is een lekkere no-nonsense plaat waarop Snowburner laat horen dat de het een talentvol gezelschap is. Future Primitive bevat een klein veertig minuten voortreffelijke stoner-bluesrock die ook nog eens geknipt lijkt voor de festivalweide. Zo horen we ze graag.
Recensent:Jan Didden Artiest:Snowburner Label:Freebird Records
Cover Miike Snow - iii

Miike Snow - iiiPiano en snaredrum verpakt in lieflijke doch catchy liedjes. Met die formule...