RECENSIE: Discohen - Popular Positions

Discohen
2016-07-06 “I was made for lovin' you baby, you were made for lovin’ me.” Deze woorden uit de tekst van het wellicht meest bekende Kiss-nummer aller tijden, lijken in eerste instantie niet toepasbaar op een combinatie van disconummers en de sound van Leonard Cohen. Discohen bewijst op Popular Positions echter bij vlagen dat het kan. Niet alle nummers overleven de opvallende transformatie, maar alleen al het idee verdient lof.

Een ingeving als die van producer Pim van de Werken staat of valt bij een goede Cohen-imitator. Met Teije Venema (The Virgin Army) heeft Van de Werken deze gevonden. Met zijn zware, intense stemgeluid trekt hij vanaf het eerste nummer de aandacht: ‘Physical’, bekend van de uitvoering door Olivia Newton-John, heeft hier een dreigende ondertoon: “I wanna get physical” klinkt uit Venema’s mond een stuk dwingender dan uit die van de Brits-Australische zangeres.

De muzikale omlijsting is in de meeste gevallen weinig uitbundig. Met ingetogen percussie en getokkel op de gitaar als basis krijgen Venema en achtergrondzangeres Fenneke Schouten veel ruimte. De stemmen van het duo passen goed bij elkaar, zoals in ‘I Was Made For Lovin’ You’. Het gehanteerde ritme in de uitvoering van Discohen verschilt echter te weinig van het origineel om tot de betere momenten van het album te behoren. In ‘Shoot Your Shot’ (Divine) lukt dat beter, waarbij de bijdrage van saxofoniste Lotte Pen een gouden zet is.

Waar ‘Don’t Leave Me This Way’ (vooral bekend in de uitvoering van The Communards) uiterst sfeervol is met sterke samenzang, weet ‘Miss You’ niet te overtuigen. Discohens versie mist de funkiness van de uitvoering van een band die ooit groot werd met het spelen van muziek van anderen: The Rolling Stones. Door mindere nummers als ‘Miss You’ is Popular Positions uiteindelijk niet meer dan een aardig tussendoortje.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Discohen Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Carnival Youth - Propeller

Carnival Youth - Propeller Carnival Youth won dit jaar de European Border Breakers-award op Eurosonic....