RECENSIE: iET - Clarity

Clarity
2016-12-13 iET is het alias van Lisa van Viegen, een Rotterdamse multi-instrumentalist en zangeres die met Clarity haar derde album ten gehore brengt. Waar album één The Kitchen Recordings Series 2 nog een DIY aangelegenheid was en album twee So Unreal een samenwerking met Russell Elevado betrof is album drie nu echt haar eerste echte soloalbum. Althans, soort van. Clarity is naast een op zichzelf staand album ook nog een samenwerking met het dansgezelschap Conny Janssen Danst, die op haar nummers een theatrale dansuitvoering hebben gechoreografeerd. iET zondert zich dus niet bepaald af, al lijkt dat tijdens het luisteren naar Clarity wel eens anders.

Deze recensent heeft de dansvoorstelling nog niet gezien, dus de bijbehorende cd is het enige wat hier daadwerkelijk besproken kan worden. Geen ramp, aangezien de cd ook zelfstandig wordt uitgebracht en de muziek zelden het gevoel opwekt enkel als begeleidingsmuziek te zijn gecreëerd. Veel tempowisselingen en de hoeveelheid ruimte tussen de noten lichten echter wel al een tipje van deze sluier op. Als losstaand album geven deze eigenschappen de muziek een merkwaardig insulair karakter. Als een soort Griekse sirene lijkt het soms alsof haar stem uit de diepte van de oceaan omhoog komt, hierbij geholpen door van Viegens prachtige stemgeluid met een dito hees randje klinkt ze als een nog mystiekere versie van Janne Schra van o.a. Room Eleven.

Ze weet deze sfeer lange tijd goed vast te houden. Het is een album dat beduidend beter wordt naarmate de luisteraar er zorgvuldig mee omspringt. Zet Clarity op de achtergrond aan en de aantrekkingskracht gaat volledig verloren, maar ga er voor zitten en laat de plaat langzaam op je inwerken en net als de eerdergenoemde sirenes kun je niet anders dan je aangetrokken voelen tot de plaat en de stem van iET in het bijzonder. Wat minder tot zijn recht komt zijn de samenwerkingen met Pete Philly en Pink Oculus. Deze twee muzikanten, hoewel individueel fantastisch, komen bij deze instrumentatie niet tot hun recht. Het haalt de luisteraar uit de zorgvuldig opgebouwde sfeer, al zij het maar voor twee nummers.

Clarity is een album waar de handigheid en de kunde vanaf spat. iET weet precies wat ze wil bereiken en hoe ze hier moet komen. Het is door de mystieke kwaliteiten van de muziek dan ook niet moeilijk om te zien hoe een dansvoorstelling bij kan dragen aan de kracht van deze nummers. Als losse cd vraagt het iets meer moeite van de luisteraar om betoverd te raken, maar als je de handreiking van Van Viegen aanpakt staat je heel wat moois te wachten.
Recensent:Jelle Burger Artiest:iET Label:Eigen Beheer
Cover Boxed In - Melt

Boxed In - MeltAmper anderhalf jaar na je debuutalbum al met nummer twee op de proppen...