RECENSIE: iET - So Unreal

iET
2014-03-14 Vorig jaar mocht ik de cd The Kitchen Recordings II van iET recenseren. Het betrof een collectie intieme songs. Kleine composities, veelal in duetvorm (met onder anderen Janne Schra en Stevie Ann) vulden het schijfje. Een ongedwongen selectie mooie luisterliedjes in hun meest pure vorm. Ik moest me dan ook even achter de oren krabben bij beluistering van de opvolger. So Unreal is een sexy, jazzy, volwassen en eigenzinnig album geworden. iET levert hiermee een plaat af van internationale allure.

Met producer Russell Elevado (Alicia Keys, D'Angelo, Erykah Badu) heeft ze een grote naam weten te strikken. Elevado zorgt mede voor de internationale sound die de plaat heeft en de volle, zwoele sound. Songs als 'Time' en 'Innocence' (die overigens op de tracklisting op de achterzijde in verkeerde volgorde zijn geplaatst) en het funky 'Hold On Tight' hebben een onweerstaanbare groove. Het sfeervolle 'Something Out There' doet nog het meest denken aan haar vorige plaat.

Wel moet gezegd worden dat met 'Fool' het album met de beste en meest verrassende song opent en je dus al gelijk in het begin het hoogtepunt, dat beter iets uitgesteld had kunnen worden, krijgt. En iET's vocale trucjes kunnen op den duur ietwat tegen gaan staan. Daar staat tegenover dat een hidden track (ja, ja, ze bestaan nog in dit digitale tijdperk) als 'The Great Gig In The Sky'; een bijna niet te coveren nummer van Pink Floyd, op zo'n overtuigende wijze wordt neergezet, dat je uiteindelijk alleen maar respect kan hebben voor deze eigenwijze dame. De manier waarop ze diverse muziekstijlen combineert, met als rode lijn de zwoele jazz, getuigt van grote muzikaliteit. Een echte hit staat er volgens mij niet op, maar het zal me niets verbazen als iET binnen nu en, laten we zeggen, een jaar of twee voor het North Sea Jazz festival wordt geboekt.
Recensent:Etan Huijs Artiest:iET Label:Coast To Coast
Cover Paul Armfield - Up Here

Paul Armfield - Up HereMuzikale duizendpoot Paul Armfield had al een rijke geschiedenis achter...