RECENSIE: Dawes - We`re All Gonna Die

Dawes
2016-12-19 Los Angeles’ band Dawes is één van de constante krachten binnen de revival van de traditionele Amerikaanse muziek. Het viertal heeft een rockgeluid dat je binnen het genre weinig aantreft. Het grootse stadiongeluid geeft een Amerikaans gevoel dat aan de overzijde van de oceaan nooit echt heeft weten te landen. Voor de vijfde CD We’re All Gonna Die hernieuwde de groep de samenwerking met oud bandlid Blake Mills. Mills coproduceerde recentelijk het laatste album van Alabama Shakes en de onlangs verschenen plaat van John Legend. Hij brengt hiermee een interessante toevoeging.

Het is duidelijk hoorbaar dat deze producer de mannen van Dawes een nieuw geluid geeft. De muziek is wat meer in de richting van de pop verschoven en het overweldigende stadiongeluid wordt naar de achtergrond geduwd. ‘Less Than Five Miles Away’ is op het eerste gezicht een typisch nummer van deze vier heren. Door echter de bas meer naar voren te schuiven en deze aan het einde ook lang door te laten lopen creëert Mills een sfeervol geluid. De folkrock vloeit samen met een elektronisch aanvoelende basismelodie.

De plaat telt helaas slechts één echt hoogtepunt. Alle andere nummers zijn aardig, maar betoveren geen moment. Op ‘As If By Design’ hoor je Dawes zoals je continu hoopt dat de band gaat klinken. Zanger Taylor Goldsmith heeft geen mooie stem. Hij is niet rauw zoals Bob Dylan en zeker niet puur zoals Paul Simon. Na verloop van tijd gaat deze je tegenstaan. Tijdens ‘As If By Design’ benut hij echter de volle potentie. Taylor lijkt gewoon een gesprek te houden. De begeleiding doet de rest. Geen rauwe rockinslag, maar een New Orleans honkytonkritme op de piano en enkele Mariachi blazers vullen aan. Hier hoor je een band die zich daadwerkelijk kan meten met voorbeelden als The Band en Crosby, Stills & Nash. Want hoe veel deze vergelijkingen gemaakt worden, ook met de vijfde plaat We’re All Gonna Die blijf je het gevoel houden dat de groep niet het onderste uit de kan haalt.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Dawes Label:Dying Giraffe Recordings
Fenech

Fenech-Soler - Kaleidoscope Fenech-Soler is een Engelse indiepopband die met een elektronische basis...