RECENSIE: Neurosis - Fires Within Fires

Neurosis
2016-12-16 Vorig jaar vierde cultband Neurosis haar dertigste verjaardag. Dit jaar ligt er een nieuwe plaat op de plank. Na al die jaren zou je verwachten dat er enige sprake is van herhaling of gebrek aan creativiteit. Fires Within Fires is de kortste plaat tot nu toe, heeft scherpe randen en is grotendeels wat je van de sludge-veteranen zou verwachten.

‘Bending Light’ opent met een trage muur van geluid, het doet sterk denken aan het knallende geluid van Times Of Grace. Wat niet zo gek is gezien de man achter die plaat, Steve Albini, nog steeds als producent meedraait. De riffs zijn dik in orde en voornamelijk de eerste twee werken doen wat meer denken aan doommetal. De heren hebben een kenmerkend sloom geluid, met op gepaste momenten een schot volume door middel van het dik overstuurde gitaargeluid van Scott Kelly en Steve Von Till. Eigenlijk niets nieuws dus. Zo kennen we ze weer.

Op ‘Broken Ground’ gebeurt er iets bijzonders. De song heeft alle ingrediënten van een ballad. Voor wie bekend is met ‘Cruel Bloom’ van Converge , met medewerking van Steve Von Till, kan zich hier wel een voorstelling van maken. Alles lijkt erop dat de track ontploft, maar de timing is zo precies dat het daardoor gerekend kan worden tot de sterkste track op de plaat. Steve zuigt je in zijn wereld, waardoor je totaal onverwacht wordt overladen met een belachelijke gitaarmuur.

Met vijf tracks sterk houdt Neurosis zijn reputatie hoog. Het kabbelt af en toe toch wat voort, maar de memorabele momenten zijn dan gelijk twee keer zo gedenkwaardig. Dat kabbelen is overigens ook wel een beetje de aard van het beestje. De sound van de band leunt al jaren op lange songs met een langzame opbouw. Het is de blauwdruk geweest voor moderne metalbands als Mastodon, Converge en zelfs Slipknot. De heren laten op Fires Within Fires zien dat ze nog steeds de baas zijn over het genre. Echt verrassen doen ze niet meer. Knallen, vlammen en vanouds beuken wel.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Neurosis Label:Neurot Recordings
Deepak

Botany - Deepak VerberaNew Age. Het is een term die vast bij veel mensen onmiddelijk associaties...