RECENSIE: C Duncan - The Midnight Sun

C Duncan
2016-12-08 Als zoon van twee klassieke muzikanten kon C Duncan bijna niet anders dan compositie studeren. De Schotse Christopher kon al vroeg piano en viool spelen en op school leerde hij ook gitaar, bas en drums. Na zijn debuutalbum Architect in 2015 is daar nu zijn tweede album The Midnight Sun. Dreampop met veel verschillende invloeden, opgenomen in zijn studio op zijn slaapkamer. Dat moet wel iets goeds teweegbrengen.

Al snel wordt duidelijk wat voor plaat dit is. Het is alsof je de hemel binnenwandelt, de sfeer is ontspannen en door veel meerstemmigheid brengt het iets wonderlijks met zich mee. Zo’n nummer is ‘Nothing More’ bijvoorbeeld. Het begint rustig en wordt gezongen met een mooie, kalme stem. Later voegen de drums meer tempo toe aan het lied. Er worden vooral synths gebruikt om het geheel deze bijzondere sfeer mee te geven. ‘Other Side’ doet dit ook door de toevoeging van pianoklanken. De tekst is erg mooi en er volgen af en toe uitspattingen door de hoge klanken en ritmische drums. Dit lied heeft alles, het beste nummer op het album. Ook een goed nummer is ‘On Course’, waarbij de herkenbare melodie door de track blijft klinken. De subtiele bas zorgt voor extra rust en soms wordt er een accent gelegd op de synths.

Een iets minder spannende track is ‘Who Lost’. Er gebeurt niet heel veel in het nummer, maar dat wil niet zeggen dat het geen mooi lied is. Ook ‘Window’ blijft een beetje in een sleur hangen, maar vertelt alleen al door de muziek dat de winter er aan zit te komen. Het blijft fijne muziek om naar te luisteren. De titeltrack ‘The Midnight Sun’ is erg liefdevol. Tekstueel gezien, maar ook doordat het voelt alsof de muziek overal om je heen aanwezig is. Je waant jezelf in een bijna onrealistisch visioen.

De tweede plaat van C Duncan is een pareltje. Met zijn talent laat hij horen dat hij uit zijn emotie muziek maakt en dat het ook nog ergens naar klinkt. Niet elk nummer is even spannend, maar ze zijn zeker niet minder mooi. The Midnight Sun is een lust voor het oor en geweldig om op te zetten op een rustige zondagavond.
Recensent:Nadine Visser Artiest:C Duncan Label:Fat Cat
Dusk

Ultimate Painting - DuskHet album is opgenomen in een flatje in Londen waar nog wordt gewerkt met...