RECENSIE: Shopping - Why Choose

Shopping
2015-12-09 Het door Shopping in eigen beheer uitgebrachte debuut Consumer Complaints uit 2012 deed het goed. Het plaatje verkocht uit, zelfs. Toegegeven: de band uit London bekostigde zelf de persing en voor meer dan duizend stuks was geen geld, maar dan nog: uit het niets duizend platen verkopen doen niet veel beginnende groepen je na. De kans is vele malen groter dat het gros van bands wat zelf een plaat uitbrengt in eerste instantie zal inzetten op een keurige 250 exemplaren. Om vervolgens met 215 units te blijven zitten. Lang verhaal kort: de band werd opgepikt vanwege hun bijzondere sound. Het album werd opnieuw uitgebracht in, onder andere, de Verenigde Staten. Zonder enorme potten te breken won Shopping mondjesmaat bijgevolg wel de nodige zielen met hun semi speelse en soms funky postpunkachtige liedjes.

Ook op de nieuwe plaat Why Choose waait de wind uit dezelfde hoek. Puntige basloopjes, nog puntigere gitaarlicks en repetitieve drijvende drums. Met het verschil dat er ten opzichte van het vorige album iets meer oog voor detail is. Het geheel is wat beter doordacht. Short ’n sweet lijkt wederom het devies want van de twaalf nummers tikt meer dan de helft krap de twee en een halve minuut aan. Niks ergs. Sterker nog: het komt de urgentie en directheid van de uitgeklede nummers flink ten goede. Opvallendst is de leidende en bepalende rol van de, nagenoeg effectloze, gitaar die als rode draad naadloos de boel bij elkaar houdt.

Het risico van die uitgeklede en springerige productie is wel dat je als luisteraar nooit helemaal zeker weet of ze nu niet anders kunnen of dat er goed gemikte opzet in het spel is. Het klinkt wat leeg en dun zo nu en dan. Enerzijds is dat prettig, het geeft Shopping een eigen smoel en daarmee het gevoel dat het ‘niet voor iedereen’ is. Anderzijds is het zonde want het kan gevoelsmatig een beetje afdoen aan de bijzondere thema’s van de nummers.

Tekstueel is geen enkele wijzende vinger te ontdekken. Geen moment wordt er een mening opgedrongen of de draak gestoken met wat (of wie) dan ook. Wat dus rest zijn oprechte, menselijke vragen en de dialoog die daar op volgt. Het fraaiste voorbeeld van deze tekstuele vindingrijkheid is het nummer ‘Straigt Lines’, waar het gesprek uit een lied op hun debuut voort wordt gezet vanuit het perspectief van de andere partij. Shopping komt zodoende heel stilletjes met een zeer origineel en prachtig vraag- en antwoordachtig concept. En dus met een prachtige toepasselijke albumtitel. Er is namelijk nooit één antwoord op grote vragen. Vandaar eigenlijk ook geen reden om te kiezen. Why Choose. Goed gevonden, goed uitgevoerd.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Shopping Label:Fat Cat
Cover The Icarus Line - All Things Under Heaven

The Icarus Line - All Things Under HeavenRegelmatig worden er bij The Icarus Line invloeden als Iggy & The...