RECENSIE: Slothrust - The Pact

Sloth
2019-08-07 Slothrust is terug met hun vierde langspeler in zeven jaar tijd. Een zeer indrukwekkend moyenne. Het is de klassieke benadering van consequent in de picture blijven. Opnemen, touren, opnemen, touren, opnemen, touren, opnemen en zo verder tot je hoogstwaarschijnlijk hartstikke gestoord van elkaar wordt. L’histoire, ce répète. Wel een schoolvoorbeeld van het ijzer smeden als het heet is. Want heet, dat is het al een poosje rondom het drietal uit Boston.

De dansbare opener ‘Double Down’ vlecht zich om een speels en bijna traag, funky basloopje omlijst met een, hou je vast, gefloten melodie als basis voor een zéér catchy refrein. Absoluut geen wonder dus, dat het nummer als single steevast in de loop zat van de alternatieve radiostations.

Ondanks dat de band redelijk vocaal is over het feit dat ze wel degelijk hun sound wat proberen op te rekken, is het ook op nieuwe plaat The Pact voornamelijk alternatieve ninetiesrock wat de klok slaat. Het zal de stem van zangeres Leah Wellbaum zijn waar consequent iets balorigs in doorklinkt die maakt dat links naar bands als Throwing Muses of Belly nooit echt ver weg zijn.

Het duurt een nummer of vier voordat het duidelijk(er) wordt welke richting Slothrust in de toekomst wellicht op wil gaan. Het middenstuk van The Pact stemt wat dat betreft somber. Nummers als het Counting Crows achtige ‘Birthday Cake’ of akoestische niemendalletjes als ‘The Haunting’ en ‘New Red Pants’ zijn simpelweg te mager om te overtuigen. Het wordt pas interessant als de band het werkelijk aandurft om de hoek om te gaan. ‘On My Mind’ is een prachtige verrassende ballad die zelfs ondanks de Bonnie Tyler/Pat Benatar-achtige saxofoonsolo het nodige kippenvel oplevert. Ook op het fraaie ‘Some Kind Of Cowgirl’, waar vooral Wellbaum overtuigd met Regina Spektor-achtige zanglijnen, wordt eindelijk lef getoond.

Het is te hopen dat Slothrust écht de ballen heeft om de daad bij het woord te voegen en een plaat vol schrijft met tracks als dit. Dan hoeven ze niet meer elk jaar een nieuw album te maken om in de kijker te blijven, gegarandeerd.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Slothrust Label:Dying Giraffe Recordings
Pale Waves

Pale Waves - My Mind Makes NoisesZoals wel vaker in de Britse media is men altijd op zoek naar de nieuwste...