RECENSIE: Adrian Weiss - Criminal Record

Weiss
2017-03-01 Of je het als een aanbeveling moet zien laten we in het midden, maar Adrian Weiss is er best trots op dat hij ‘Completely Cut Loose’ van zijn nieuwste album Criminal Record samen heeft geschreven met Jen Majura, de nieuwe gitarist van Evanescence. Horen we dat dan ogenblikkelijk terug in de muziek? Niet direct; het is gewoon een van de songs op het album van de Duitser. Het nummer is wat sneller en pittiger dan de rest, maar het melodieuze, licht zweverig gitaarspel is onmiskenbaar van Adrian Weiss, die overigens met zijn spel vaak aan Joe Satriani doet denken.

U begrijpt het al, Criminal Record is een geheel instrumentale gitaarplaat van de gitarist van de Duitse powermetalformatie Gloryful. Twee jaar na Easy Game krijgen we wederom een album voorgeschoteld vol instrumentale tracks waarop de gitaar van Weiss de hoofdrol vertolkt. Er zijn wat gastmuzikanten die de boel opleuken met hier en daar een keyboardriedeltje of fusion-achtige basstukjes, maar het blijft altijd lastig om dit soort instrumentale platen in een keer uit te zitten. Maar ach, de man kan leuk zijn ei kwijt en er zijn genoeg gitaarfreaks op de wereld die dit soort muziek waarderen. Ondergetekende mist echter spanning op deze plaat die ongemerkt aan je voorbij trekt. De neiging om wat te lezen te pakken tijdens de luistersessies is groot en dat is meestal geen goed teken.

Overigens heeft Weiss weer de hulp gekregen van Lars Zehner en Marcel Wilnat op drums en bas. Zij leggen in ieder geval een solide basis om de strapatsen van Weiss lucht te geven. Veel verschil maakt het onderling allemaal niet wat de Duitser doet en heeft het noemen van songs niet echt zin. Dan blijft de vraag wat de gastmuzikanten toevoegen aan dit album: het is waarschijnlijk gewoon leuk om even met wat vrienden te spelen. Daarvoor is dit album ook bedoeld; om je familie en vrienden te laten horen dat je er wat van kunt, en dat kan hij die Adrian Weiss.
Recensent:Jan Didden Artiest:Adrian Weiss Label:Frontrow Records
Cover Knight Area - Heaven And Beyond

Knight Area - Heaven And Beyond Knight Area is inmiddels een van de belangrijkste progrockbands in...