RECENSIE: Chris Bergson Band - Bitter Midnight

Bergson
2017-05-18 De Chris Bergson Band zegt u misschien wel helemaal niets. Ondanks talloze lovende recensies en optredens over de hele wereld, blijft het grote succes met de daarbij behorende bekendheid maar uit voor de band. De grote doorbraak wil maar niet komen. De band wordt geleid door Chris Bergson. Bergson is zanger, gitarist en producer en schrijft de teksten voor de liedjes. In zijn lange loopbaan als muzikant speelde hij in rockbands en begeleidde hij jazzdiva’s op de gitaar, maar de laatste jaren richt hij zich meer op de blues: sinds 2015 is hij te vinden op de New York Blues Hall of Fame in BB King’s Blues Club. Bitter Midnight is pas het tweede studioalbum dat hij met deze band uitbrengt, hun debuut kwam zes jaar geleden uit. Nadat hij zijn vorige album in de studio van Levon Helm (The Band) opnam, is de grote naam op deze plaat Ellis Hooks, de bekende soulzanger.

Blues is duidelijk het hoofdgenre op Bitter Midnight, ieder nummer geniet van een fijne slepende gitaarsolo. De ene keer wordt dit gecombineerd met jazz, de andere keer met Americana en een enkele keer met wat popinvloeden. De band is op zijn best als de muziek dreigend of kwaad klinkt. Zo past de rauwheid van nummers als ‘Explode Or Contain’ en ‘Knuckles And Bones’ perfect bij Bergson’s starre en donkere stemgeluid. Doordat zijn stem kracht goed over brengt, maakt dit dat rustigere liedjes zoals ‘5:20’, ‘Lullaby’ en ‘Another Day’ lastiger te verteren zijn, deze zijn minder toegankelijk. Enkele luisterbeurten lossen dit probleem op. Gelukkig zijn er meer nummers te vinden die geen introductie behoeven. Het titelnummer ‘Bitter Midnight’ steekt met kop en schouders boven de rest uit. Ellis Hooks en Chris Bergson zingen om en om delen en creëren een energiek vraag en antwoord spel. Helaas is dit gelijk de afsluiter van de cd en houdt het feest op wanneer je er helemaal ingetrokken wordt.

Met Bitter Midnight heeft de Chris Bergson Band weer werk van hoge kwaliteit afgeleverd. Het is niet de meest verrassende plaat, maar wel goed. Zal dit dan het album zijn waarmee ze bij het grote publiek doorbreken? Nee, waarschijnlijk niet. Is dat erg? Nee, dat waarschijnlijk ook niet. Zijn fans en bluesfanaten weten hem toch wel te vinden.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Chris Bergson Band Label:Continental Record Services
Cover Fred Eaglesmith - Standard

Fred Eaglesmith - Standard Fred Eaglesmith , geboren Frederick John Elgersma is een Canadese...