RECENSIE: Oknos - Old World

Oknos
2017-06-24 Een half jaartje geleden werden we voorgesteld aan FemMeropa, een nieuw label dat zich vooral specialiseert in female fronted metal. Het eerste product dat we te horen kregen was van de Duitse formatie Duster Lust. Die band had men beter ‘duistere last’ kunnen noemen, want er was werkelijk geen doorkomen aan. Uw recensent hield dus zijn hart vast toen hij met de volgende release van het label werd geconfronteerd. Wederom hebben we hier te maken met een Duitse band die de welluidende naam Oknos, naar een figuur uit de Griekse mythologie, draagt. Gelukkig weet de band ondergetekende snel gerust te stellen; Old World is van een acceptabel niveau al blijkt het allemaal nogal voorspelbaar wat de door Nightwish en Delain geïnspireerde band ons laat horen. Maar ja, welke band in dit uitgekauwde genre weet ons nog echt te verrassen?

Old World moet een soort conceptalbum voorstellen waarbij de teksten over liefde, avontuur, dood en hoop handelen. Ach, een mooie metafoor voor ons leven zullen we maar denken. Oknos verpakt het in dertien netjes vormgegeven songs en een intro. De band kwijt zich dapper van haar taak en eerlijk is eerlijk er staan soms prachtige momenten op Old World, vooral ook omdat zangeres Anna Linnemann een kraakhelder stemgeluid bezit. Het trekt de muziek naar een hoger plan. Er zingt op het album naast Anna ook nog regelmatig een meneer mee op de achtergrond en in ‘Keeper Of Time’ heeft de beste man, wiens naam niet staat vermeld maar vermoedelijk gitarist Johannes Erdmann is, zelfs een vrij prominente rol.

Meest opvallende songs zijn ‘Guiding Light’ dan wel wat doet denken aan het werk van het Oostenrijkse Edenbridge, maar ook ‘Falling’ dat wel heel erg aan Nightwish doet denken. Iets wat overigens ook voor het niet onverdienstelijke ‘Queen Of Ice’ en nog een handjevol songs geldt. Het lange epische stuk ‘Requiem’ is een waardig afsluiter van dit album en laat Oknos op haar best horen.

Hoewel Old World een prima debuut is van het Duitse zestal heeft de band nog geen eigen gezicht en wordt er nog teveel geleund op de bekende namen uit het genre. Men blijft ook keurig binnen de lijntjes. Maar met zangeres Anna Linnemann heeft de band wel goud in handen. Nu de composities nog iets sterker en vooral eigenzinniger en deze band gaat er zeker komen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Oknos Label:Sonic Rendezvous
Cover Mt. Wolf - Aetherlight

Mt. Wolf - AetherlightMen pakt het euforische van Sigur Rós, de gevoelige snaar van Justin Vernon...