RECENSIE: Novo Amor - Bathing Beach

Novo Amor
2017-06-30 De grauwe regen waar de Britse eilanden zo vaak in gehuld zijn, zorgt bij velen voor chagrijn en een vlucht naar warmere oorden. Sommige artiesten halen er juist al hun inspiratie uit. De donkere luchten boven de groene heuvels en woeste baaien brengen melancholie en bedachtzame teksten voort. Novo Amor, de artiestennaam van Ali John Meredith-Lacey, woont ver van de bewoonde wereld en midden in de natuur in Wales. In 2014 bracht hij zijn debuut EP uit, waarna nog enkele losse nummers volgden. Bathing Beach is zijn tweede EP en een aanloop naar zijn eerste album dat later uit gaat komen. Naast dat Novo Amor zijn eigen nummers heeft, is hij ook
Bathing Beach is niet de eerste plaat in het genre van donkere melancholische folk. Bij de eerste tonen is duidelijk voor wie dit bestemd is: fans van Bon Iver, James Vincent McMorrow en Damien Rice. Dat hij niet de eerste is, maakt uiteraard niet uit. Het belangrijkste is dat hij prachtige nummers maakt die wel degelijk iets toevoegen aan het genre. Met zijn hoge tenorstem neemt Novo Amor zijn luisteraars mee naar Wales. Het eerste nummer ‘Carry You’ is de single van de EP en dit breekbare en mooie nummer blijft goed hangen. Het daarop volgende ‘Colourway’ is mysterieuzer en zwaarmoediger, ondanks dat ‘Carry You’ al niet vrolijk te noemen is. Het derde nummer ‘Anchor’ is de tweede single. Dit nummer opent met een tokkelende gitaar en doet denken aan de donkerdere liedjes van Ben Howard die te vinden zijn op zijn EP’s. ‘Embody Me’ is net als ‘Colourway’ rustiger, kwetsbaarder en daarmee minder opvallend, maar zeker niet minder mooi.

Bathing Beach zal zeker in de smaak vallen bij liefhebbers van bedachtzame en kwetsbare folk. Novo Amor weet een indringende en melancholische sfeer neer te zetten, waarmee hij de schoonheid van het grauwe Wales laat zien. Het is te hopen dat hij zijn album snel uitbrengt en we meer van hem gaan horen.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Novo Amor Label:Believe Recordings
Cover Until Rain - Inure

Until Rain - InureDat het Griekse Until Rain zwaar geïnspireerd is door Pain Of Salvation...