RECENSIE: Lion Shepherd - Heat

Lion Shepherd
2017-09-20 Met Hiraeth, het debuut van de Poolse formatie Lion Shepherd maakten we een kleine twee jaar geleden kennis. Hoewel het resultaat soms nog wat aarzelend was, kon je duidelijk horen dat hier een groepje getalenteerde muzikanten aan het werk is geweest. Op de tweede plaat moet duidelijk worden of het Lion Shepherd gelukt is om tot de eredivisie van de progrock toe te treden. Iets dat hun illustere landgenoten van Riverside al heel lang geleden gelukt is.

Het is natuurlijk verleidelijk om Lion Shepherd met Riverside te vergelijken, maar de muziek van Kamil Haidar en Mateusz Owczarek is behoorlijk anders. Op de nieuwe plaat herkennen we soms een klein vleugje Riverside invloeden, maar gelukkig heeft Lion Shepherd vooral een eigen geluid.

Het begint al mooi bij de verpakking van Heat dat met vier flappen uit te vouwen is tot een kaart van een stukje van het Midden-Oosten, een verwijzing naar de Oosterse invloeden in de muziek, maar ook naar de poëtische teksten die een stukje van de zorgen om de situatie in het Midden-Oosten weergeeft.

Binnen de muziek van Lion Shepherd horen we vrij vaak de Bouzouki van Owczarek wat de Oosterse sferen nog wat aandikt. Voor het overige is Heat vooral een prima progrockplaat van de twee heren, aangevuld met nog vier muzikanten, waaronder zangeres Kasia Roscinska die regelmatig te horen is met haar heldere, ietwat mysterieuze stem. Haar gedubbelde koortjes aan het eind van ‘When The Curtain Fall’ geven de song iets gospelachtigs. Ook horen we haar in ‘Dream On’ dat mede door haar stem en het instrumentgebruik volledig in Oosterse sferen bivakkeert.

Verder is het de bezwerende stem van Kamil Haidar die de spil is binnen de songs van Lion Shepherd. Zijn intonatie doet regelmatig denken aan Maynard James Keenan van Tool, Hierdoor komt het bezwerende karakter van de songs nog wat beter tot zijn recht. Een song als ‘Fail’ is een vrij standaard rocksong, die door de emotionele stem van Haidar naar een hoger level wordt getrokken. Het mooiste moet dan nog komen in de vorm van ‘Farewell’, waarin een loom ritme en fraai gitaargetokkel de perfecte ondergrond vormen voor Haidars emotionele relaas. Prachtig!

Heat is een groeiplaat die wel een aantal draaibeurtjes nodig heeft om tot volle wasdom te komen. Dit soort platen blijken natuurlijk altijd de langste houdbaarheid te hebben. Het is duidelijk dat Lion Shepherd ten opzichte van haar debuut een forse groei heeft doorgemaakt. Heat is een album vol eigenwijze, buiten de lijntjes kleurende progrock. Hierdoor valt de band op binnen het genre. De eredivisie lijkt bereikt, nu het linkerrijtje nog.
Recensent:Jan Didden Artiest:Lion Shepherd Label:Suburban
Babalong

Babalong - Greatest Hits Babalong besloot voor de titel van hun eerste album de stoute schoenen aan...