RECENSIE: Reel Big Fish - Monkeys For Nothin' and the Chimps for Free

Reel Big Fish - Monkeys for Nothing
2007-08-03 Het meegeleverde persbericht leert ons dat de heren van skapunk-gezelschap Reel Big Fish sinds de breuk met platenmaatschappij Jive/Mojo intens gelukkig zijn. Nu ze de touwtjes volledig in eigen handen hebben, kunnen ze de dingen immers eindelijk op hun manier doen. Vorig jaar was er al het omvangrijke live-document Our Live Album Is Better Than Your Live Album (2006) van deze liveband pur sang. En nu is er dan het eerste zelfgeproduceerde post-major studioalbum Monkeys For Nothin’ And The Chimps For Free.

Monkeys For Nothin’ And The Chimps For Free bestaat uit tien gloednieuwe nummers (de ‘Monkeys’) en zeven heropnames van oudere songs uit Reel Big Fish’ eigen back-catalogue (de ‘Chimps’). En hoewel je zou verwachten dat de band met hun herwonnen vrijheid in iedere noot van het album een gigantische dosis ziel en zaligheid heeft gestopt, klinkt Reel Big Fish eigenlijk ongeïnspireerder dan ooit.

Toegegeven, het Monkeys-gedeelte kent twee uitermate lekkere momenten; ‘Live Your Dream’ en ‘The New Version Of You’. Maar de overige ook bijna allemaal opgewekte, makkelijk in het gehoor liggende up-beat skapunk-nummers (met vleugjes reggae, pop, folk en rock) zijn nogal onopvallend, inwisselbaar en flauw. De grappig bedoelde songs en teksten slaan de plank telkens volledig mis en de algehele indruk die het album achterlaat is nogal rommelig en gemakzuchtig. Grootste uitglijders zijn de genre-hoppende opener ‘Party Down’ en de kinderachtige nummers ‘Another F.U. Song’ en ‘Everybody’s Drunk’ (met een knipoog naar Twisted Sister’s ‘We’re Not Gonna Take It’). De makeover die Phil Collins’ ‘Another Day In Paradise’ krijgt, is ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Het Chimps-gedeelte maakt eigenlijk maar weinig goed. De drie b-kantjes/demo’s zijn niet voor niets nooit eerder op plaat verschenen. En de vier heropnames van songs van debuutalbum Everything Sucks (1995) klinken dan misschien een stuk voller ten opzichte van de originelen, maar hierdoor is er wel een groot gedeelte van de oorspronkelijke charme verloren gegaan. Voeg aan dit alles een foeilelijke albumcover toe en de conclusie moge duidelijk zijn: Skapunk hebben we al vele malen gevatter, energieker, inventiever en oprechter voor onze kiezen gekregen.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Reel Big Fish Label:Rock Ridge Music
Kelly Willis - Translated from love

Kelly Willis - Translated from LoveNa een blik op de hoes, waar Kelly Willis in een louche diner lijkt te...