RECENSIE: Kula Shaker - Strangefolk

Kula Shaker - Strangefolk
2007-08-19 Neem een willekeurige doorsnee Britpop band zonder speciale kwaliteiten, gooi er wat LSD in, stuur de zanger op kamp naar India, zeg ‘m dat spirituele dingen goed verkopen, en je hebt Kula Shaker. Een shake van ontwortelde oude elementen in een te hip, sophisticated jasje.

Het moet hebben gejeukt bij de bandleden om andere bandjes met retro-invloeden te zien scoren in de afgelopen 5 jaar. Kula Shaker, de heropgerichte band met de zanger die ooit graag brandende swastika’s op het podium wilde, viel in 1999 uit elkaar, maar bestaat dus weer... en alles lijkt hetzelfde. De naïviteit van de knappe zanger, de dromerigheid van de liedjes, de referenties naar Hindu en het Sanskriete geneuzel. Door de nog steeds aanhoudende psychedelische trip is de band helaas vergeten om te vernieuwen. We horen hier nog steeds liedjes over konijnenholen en dergelijke, in de stijl van hun niet denderd genoeg (waarom viel de band anders uit elkaar?) ontvangen Peasant, Pigs & Astronauts.

Waarom staat dit mij nu zo enorm tegen?
Evenals de band Jet neemt Kula Shaker "het beste" van de echte bands en mixt ze tot een gelikte mix. Zo lijkt de single ‘Second Sight’ op de alleroudste Deep Purple met referenties naar de mannelijk ingezongen Jefferson Airplane. ‘Fool that I am’ is muzikaal gezien van The Doors, maar is ingezongen door The Byrds op een moment dat iedereen zijn stem kwijt was. ‘O'l Jack Tar’ maakt een uitstapje naar Beatles’ Magical Mystery Tour. 'Hurricane Season’ blijft ergens hangen bij Creendence, maar vervoegt zich bij het kampvuur, aangezien Chrispian Mills natuurlijk nooit zo kan zingen als John Fogerty. Het bruiklenen is decenniaoverschrijdend wanneer we de titeltrack horen: Dit is een laatkomende voorloper van Radiohead’s 'Fitter, Happier'.

Ook qua teksten is Strangefolks niet bijzonder. Kwam de band in de jaren '90 er al mee weg 100x Tattva, acintya bheda bheda tattva te zingen, zingen ze nu op ‘The Great Dictator’ tenenkrommende teksten over politieke open deuren. De leegte straalt er vanaf. Het bezoeken of beluisteren van een live concert van deze jongens laat het doek vallen. Om nogmaals ‘Hush’ verkracht te horen worden door een gemiddeld zangertje brengt mij haast in tranen.
Mijn tip: Haal die oude lp’s van zolder en beluister ze. Strangefolk voegt hier een laffe 70s ranja met suikerklontjes aan toe. Versneden psychedelica.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Kula Shaker Label:Bertus
Epica - Divine Conspiracy