RECENSIE: Los Campesinos! - Hold On Now, Youngster...

Los Campesinos – Hold On Now, Youngster…
2008-01-18 Het bonte gezelschap van Los Campesinos, ‘de boeren’ in het Spaans, is afkomstig uit Cardiff, Wales. De zevenkoppige formatie begon een kleine twee jaar geleden puur als hobby met muziek maken. Ze deden wat shows en namen een demo op, die vervolgens op het internet werd gepost. Al snel kwam er de nodige aandacht van recordlabels en binnen acht maanden na de oprichting tekenden ze bij Wichita records. Op de laatste editie van London Calling zette de band de kleine zaal van Paradiso op z’n kop en waren er vooral lovende kritieken. Na een reeks singles komen de Campesinos nu met hun debuutplaat Hold On Now, Youngster… Een vliegende start voor een band die aanvankelijk naar eigen zeggen eigenlijk geen idee hadden waar ze mee bezig waren.

Anders dan de titel doet vermoeden, is het eerste nummer ‘Death to Los Campesinos’ al gelijk een ontzettend vrolijk klinkende poprock song. Typische Campesinos stijl met een heel arsenaal aan instrumenten. Ondermeer de viool en het klokkenspel vullen de gangbare britpop instrumenten aan. Samen met de af en toe panische zanglijnen en chaotische opbouw van de nummers, wordt dit een vrolijke, geordende chaos. En hiermee bereiken de Campesinos hun doel: het ontlopen van de cliché indie-pop.

‘Don’t tell me to do the math(s)’ is een reeds eerder uitgebrachte b-side en is één van de gavere songs op de plaat. ‘Drop It Doe Eyes’ en ‘My Year In Lists’ zijn ook allebei leuke tracks, toch zijn deze een stuk minder opzwepend in vergelijking tot de voorgaande nummers. Dan hebben we nog niet alle gekkigheid gehad. Bij nummer zeven aangekomen vinden we de titel ‘This Is How You Spell “HAHAHA, We Destroyed The Hopes And Dreams Of A Generation Of Faux-Romantics”. Een leuk nummer en live waarschijnlijk ook erg vermakelijk. Met ‘We Are All Accelerated Readers’ kan de luisteraar even tot rust komen. Daarna is het echter direct weer vol gas met indie hitje ‘You! Me! Dancing!’ en ‘Sweet Dreams, Sweet Cheeks’. De plaat sluit af met de bonustrack ‘2007 – The Year Punk Broke (My Heart)’. Een referentie naar Sonic Youth en leuk bedoeld, maar hier had wel wat meer pit in gemogen.

Al met al is Hold On Now, Youngster… een ontzettend vermakelijke plaat. Lekkere indie-pop-rock in een verfrissend nieuw jasje. Grootste minpunt is dat het nummer ‘We Throw Parties, You Throw Knifes’, niet op deze plaat staat. Dit is de a-side van de eerste single en toch wel de gaafste track van de Campesinos. Dit mag de pret echter niet drukken en de plaat is zeker het aanschaffen waard voor de indie liefhebber die aan iets nieuws toe is.
Los Campesinos zijn 25 februari te zien in Paradiso, Amsterdam.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Los Campesinos! Label:Wichita Recordings LTD / V2
Bob Mould - Distrinct Line