RECENSIE: Britney Spears - Circus

Britney Spears – Circus
2008-12-17 Dames en heren, jongens en meisjes; hooggeëerd publiek! Komt dat horen, komt dat zien! Circus Spears is back in town! De voorstelling bevat dan misschien geen enorm verrassende, overrompelende en super gewaagde trucs, maar van vergane glorie of een zinkend schip is toch ook zeker geen sprake. Op nieuweling Circus schudt Britney Spears simpelweg lekker ongeforceerd en grotendeels opgewekt een nogal ongelukkige en bizarre periode uit haar leven (definitief?) van zich af.

Een klasbak als uw recensents guilty pleasure ‘Toxic’ valt er op Circus niet te ontdekken. Maar de vooruitgesnelde single en albumopener ‘Womanizer’ is, zonder die gruwelijk slechte muziek video, best te pruimen en de funky Justin Timberlake-achtige titeltrack ‘Circus’ is vervolgens helemaal dik in orde. Verderop weten ook het electropop-tweeluik ‘Kill The Lights’ en ‘Shattered Glass’, de relaxte clubtrack ‘Unusual You’, het Gwen Stefani-achtige ‘MMM Papi’ en het funky en sensuele ‘Lace And Leather’ te charmeren; hoewel die foute gitaarsolo in dat laatste nummer er toch ook wel een beetje over is.

Het Mickey Mouse-club achtige stuiterliedje ‘If U Seek Amy’ heeft dan misschien wel enorm veel hitpotentie, maar is hier toch niet echt favoriet. De songs ‘Blur’, ‘Mannequin’ en bonustrack ‘Radar’ laten ondergetekende zelfs volledig onberoerd. En met de ballades ‘Out From Under’ en ‘My Baby’ zal Brit wellicht heel wat fans zielsgelukkig maken, maar hier raken ze eerlijk gezegd geen enkele gevoelige snaar.

Al met al brengt Britney Spears het er met haar inmiddels al weer zesde studio album toch best goed van af. Wereldschokkend is het niet, maar de losse vibe en het positivisme waar Brit zich op ‘Circus’ mee heeft weten te omringen wekt sympathie op en werkt hier en daar beslist aanstekelijk.

Eerdere recensies van Britney Spears:
- 08-12-2007: Blackout.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Britney Spears Label:Zomba