RECENSIE: Krezip - Best Of

Krezip – best of
2008-12-19 Krezip stopt ermee, maar niet zonder passend afscheid te nemen van haar fans. Dat doen ze door middel van een concertserie en een Best of cd. Tot de welhaast onvermijdelijke concert-dvd is de cd de kroon op het werk van de toch nog betrekkelijk jonge band. Dat ze een niet misselijke carrière achter de rug hebben, blijkt wel uit het aantal nummers dat de cd heeft gehaald: liefst 17, waaronder overigens een cover.

De cd trapt af met het frisse geluid van ‘Plug it In & Turn me On’, afkomstig van het meest recente album Plug it in. Dat album stond in feite in het teken van de ontdekking dat minder soms meer is, vooral na de redelijk zware bevalling van ‘What are you waiting for’. De kwaliteit van ook die nummers staat zonder meer als een paal boven water. ‘Don’t crush me’ en ‘I apologize’ zijn prima nummers, maar het is vooral ‘Out of my bed’ dat zich nog altijd kan meten met dikke hits van internationale artiesten.

Natuurlijk staat ook ‘I would stay’ erop. Jammer genoeg heeft de band niet de tijd genomen om het nummer nog eens onder handen te nemen. Vooral de tekst rammelt grammaticaal aan alle kanten en is er in feite geen touw aan vast te knopen. Ook ‘Won’t cry’ kon wel wat werk gebruiken, zo zijn de drums amper hoorbaar en dat is funest voor een rocknummer. Andere ‘oudjes’ klinken slechts wat aandoenlijk, bijvoorbeeld ‘Everything and more’.

Al met al is de Best of een complete verzameling geworden, een die misschien nog wel sterker was geweest wanneer er een strenge selectie gemaakt zou zijn. Anderzijds, zowel voor de fans als de gemiddelde liefhebber valt er genoeg te genieten. Zeker omdat het wonderschone ‘All my life’ erop staat. En anders is er altijd nog het cd-boekje dat zich laat uitvouwen tot poster.

Eerdere recensies van Krezip:
- 17-05-2007: Plug it In.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Krezip Label:Sony Music