RECENSIE: Winne - Winne Zonder Strijd

Winne – Winne zonder strijd
2009-04-16 In december 2007 kondigde Winne op de cd Toch? van Extince zijn debuutalbum aan wat in april 2008 zou moeten verschijnen. Tussendoor is inmiddels al wel de compilatie ep Onoverwinnelijk verschenen, waarop tracks stonden die iedereen ondertussen al via de radio, optredens en met name het internet kende. Na lang wachten is nu dan eindelijk het echte debuutalbum van Winne verschenen. Door de lange tijd tussen aankondiging en verschijnen van de cd waren de verwachtingen hoog gespannen voor het debuut van de rapper die zich zonder plaat in de winkel al een top 3 mc durfde te noemen.

Sun Tzu, een Chinese militaire leider en filosoof schreef ooit het boek Winnen zonder strijd, het gebruiken van deze titel impliceert dat het maken van het album Winne geen problemen heeft opgeleverd. Niets is echter minder waar. Een van de oorzaken hiervan is dat de vaste producer van beats Kapitein Mo en Winne halverwege het creëren van het album Winne zonder strijd wegens onoverkomelijke meningsverschillen de samenwerking beëindigden. Winne moest dus nieuwe beats hebben en vond een goede producer in Concrete, waarmee hij in een nieuwe vibe een compleet nieuw album in elkaar gedraaid heeft. Het verschil tussen de ep en het net verschenen album is bijna als dag en nacht, of liever gezegd nacht en dag. Waar op de ep vooral harde bangers stonden staan er op de cd vooral rustige tracks en laat Winne zich in plaats van een harde rapper zien als een completer persoon en een echte verhalenverteller. Met name de nummers ‘Crime Passionel’ en ‘Rood’ zijn voorbeelden van complete verhalen die in één nummer verteld worden. Over de opbouw van het album is goed nagedacht. Het begint rustig en naarmate de cd vordert komen er ook wat hardere bangers waardoor het een erg compleet album geworden is. De hardere nummers die op de cd staan zijn onder andere ‘Zegevieren’ en ‘Luidsprekers’. Er zijn vrij weinig gastrappers, maar als afsluiter is er een remix van de echte posse cut ‘Geef 8’ waarop onder andere oude bekenden Feis en U-Niq te horen zijn.

Het voornaamste om te weten voordat je dit album luistert is dat niet voldaan wordt aan de verwachting van een cd met alleen harde nummers. Dit hoeft echter geen bezwaar te zijn als een rapper op de rustigere nummers ook goed uit de verf komt. Bij Winne is dit zeer zeker het geval, hij is erg compleet en of een nummer nou handelt over een frustratie, de liefde voor zijn vriendinnetje of gewoon opschepperij is, hij komt steeds geloofwaardig en echt over. Voor de titel top 3 MC is het wellicht wat vroeg als je een enkel album uit hebt, maar iemand met de capaciteiten van Winne hoort tot de top van Nederland, zoveel is inmiddels wel duidelijk geworden.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Winne Label:TopNotch
Rubik – Dada Bandits

Rubik - Dada BanditsDe biografie van deze band is al even vaag als de muziek. Voor een recensent...