VERSLAG: Groezrock 2005

Festivalinfo was aanwezig op Groezrock 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 34 foto's.

123

Groezrock verslag deel 3

Wat heb ik lang gewacht tot ik Hopesfall live heb mogen aanschouwen! Hun album "The Sattelite Years" heeft mij ontzettend geraakt, en dit zou voor mij het hoogtepunt van het festival worden. Het publiek reageert echter ontzettend verward naar de band toe en Hopesfall lijkt net alsof ze er niet erg veel voor overhebben om een gave show ervan te maken. De rockstar attitude van Jay Forrest, de zanger stelt mij erg teleur, maar muzikaal is deze band voor mij altijd baanbrekend geweest en het geluid klinkt zo ontzettend helder, dat het zeker wel de moeite waard is geweest om ze te hebben gezien.

Altijd een feestje als deze Ieren aan het werk zijn! Waar Flogging Molly ook speelt, het lijkt altijd weer alsof het carnaval is. Hun punk gemixt met Ierse folkmuziek is aanstekelijk voor ieder, en krijgt de Main Stage natuurlijk groots aan het meezingen en feesten. Wel jammer dat ze altijd dezelfde speeches geven, altijd dezelfde grappen, en eigenlijk dezelfde set. Iets nieuws zou welkom zijn...

Een speciaal optreden van de metalcore pionieren Ringworm uit Cleveland! Het is de eerste keer in 10 jaar dat de band Europese grond betreedt. Het zijn wel oude rotten uit het vak, maar ze geven alles wat ze hebben. De zanger heeft alleen soms problemen met zijn microfoon, waardoor zijn stem niet goed overkomt, terwijl deze juist essentieel is voor de unieke sound van band. Het publiek reageert wat lauwtjes, maar natuurlijk is de vertrouwde cirkel in het midden de plek om wat oldschool moshmoves te showen.

De metal/hardcore sensatie van het moment!
Hatebreed heeft een sterke en trouwe fanbase, die met de dag groter wordt. En dat kan je ze niet kwalijk nemen. Ze openen met "Doomsayer" en dit brengt het lompste uit de mensen naar voren. De hele Main Stage staat op stelten, en de tent verandert in een grote chaotische moshpit. Jamey Jasta is goed bij zijn stem, alleen het geluid van de gitaar staat wat vreemd afgesteld. Ook lijkt het er soms op dat de drummer naast het ritme zit. Erg veel oude nummers in de setlist, wat bij het publiek soms niet het gewenste effect geeft. Hatebreed laat gelukkig wel de mensen doordrenkt met zweet, een rauwe stem en blauwe plekken over.

En dan is het tijd voor de headliner voor de dag, Lagwagon! De uit de VS afkomstige punkband is al vanaf '92 bezig om de wereld te veroveren met hun aanstekelijke melodische punkrock. En met een headliner plek op de Groezrock kan je wel zeggen dat ze dat gelukt is. Ook het publiek kan dit beamen, aangezien het er erg gezellig uitzag. Met klassiekers als "Mr Coffee" en "May 16" wordt Lagwagon het feestje voor het grote punkpubliek.

Een geweldige editie van Groezrock, en aangezien het volgend jaar de 15de editie wordt, belooft het weer een spectaculair jaar te worden!

123

123
Alexisonfire foto Groezrock 2005 Alexisonfire foto Groezrock 2005 Alexisonfire foto Groezrock 2005  foto Groezrock 2005  foto Groezrock 2005  foto Groezrock 2005  foto Groezrock 2005  foto Groezrock 2005 Hatebreed foto Groezrock 2005 Hatebreed foto Groezrock 2005 Hatebreed foto Groezrock 2005 Hopesfall foto Groezrock 2005

123

LONDON CALLING 2005Er is weer een aflevering van London Calling in de Amsterdamse Paradiso. Een...

SUBURBAN FEST Lang zal die leven, een feestje zal die geven! Suburban Records viert vandaag...