VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2009

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 130 foto's.

123

Dag 3

De laatste dag is het vooral tijd voor heel veel ‘echte’ metalbands. De heren van Scar Symmetry zijn hier er één van. De Zweedse band maakt melodic death metal en weet hier veel publiek mee te verassen. Het enige wat opmerkelijk is is zanger Lars Palmqvist, hij weet zich niet zo goed een houding te geven op het podium. Dit mogen we hem natuurlijk ook niet kwalijk nemen want hij zit nog maar pas in Scar Symmetry. Het optreden zelf klinkt erg goed.

Op naar Disturbed waarbij zanger David Draiman vastgebonden het podium op komt. Ook hier horen we vooral oude vertrouwde nummers als ‘Get Psycho’, ‘Stupified’ en ‘10.000 Fists’. De groep blijkt bij elk nummer een apart kunstje te hebben, waarbij het niet slechts blijft bij het aanmoedigden tot een wall of death. Zo wordt er ook een wedstrijd gehouden tussen de linker- en rechterkant van het publiek. Wie kan de beste circle pit maken? Wie schreeuwt er het hardst? De interactie met het publiek is erg goed, maar soms iets te veel show. Gelukkig hebben ze al de knaller wel weten te spelen.

Als je denkt dat de pit bij één van de voorgaande bands als hard was zou je Devil Driver eens moeten zien. Dit vijftal kan er wat van! Het publiek is vandaag ongeveer één grote circle pit. Zanger Dez Fafara laat het publiek rondjes rennen door heel de tent. De sfeer zit er zeker goed in en de band speelt hiernaast ook retestrak.

De heren van Anthrax mogen met hun 28-jarige leeftijd één van de oudste bands zijn op Graspop, maar met hun Worship Music zullen ze binnenkort opnieuw een teken van leven geven. Na zes jaar wachten komt er eindelijk een nieuwe schijfje, reden genoeg voor een groot feest. Snelle gitaren, lange haren en speed- en thrashmetal . Gelukkig blijkt vandaag dat de nieuwste zanger een goede aanwinst is voor de band. De 33-jarige Dan Nelson is namelijk alweer de achtste persoon die plaats neemt achter de microfoon en doet dit erg goed. Gitarist Scott Ian is nog het enige originele lid van de groep en hij mag terug kijken op een zeer geslaagd optreden. Dit is geslaagd wakker worden.

Met het nummer ‘Needled 24/7’ begint de band Children of Bodom gelijk krachtig. De Finse band heeft tot op heden zes album afgeleverd, maar blijkt hun vernieuwende thrash verloren te zijn aan melodieuze metal. Hierdoor is het een setlist met ups and downs. Veel bekende nummers worden overgeslagen en zanger/gitarist Alexi Laiho kiest liever voor nieuwe werk. Toch blijkt het vijftal voor veel de perfecte afsluiter, na het nummer ‘Downfall’ laat de band een goede indruk achter en is voor veel Graspop 2009 alweer afgelopen.

De grote headliner van het festival is Marilyn Manson. De shockrocker op een festival is niet erg speciaal, maar de eerste keer Graspop en de enige show in de BeNeLux, heeft gezorgd voor zijn mooie plek op het affiche. Toch blijft de reactie in het publiek helaas erg mild tijdens het optreden van de 40-jarige. Het zijn enkel zijn hits 'The Beautiful People', 'Dope Show', ‘Arma-god-damn-mother-fuck'n-geddon’ en 'Sweet Dreams' die op veel gejuich en geklap kunnen rekenen. Helaas vergeet de zanger zelfs hier stukken tekst en klinkt het geheel nergens naar. Hierdoor besluiten veel festivalgangers alvast de tent in te pakken, of het de laatste consumptiemunten op te maken. Ook Manson zelf verlaat het podium zo’n dertig minuten eerder dan afgesproken. Het is mooi geweest. Zeer jammer als afsluiter voor Graspop, maar al met al is het zeker een goed jaar!

De editie van Graspop Metal Meeting kon op veel negatieve reacties rekenen, zo zou er te weinig death en black staan en veel 'moderne' metal met groepen. Hier kunnen we de bezoekers gelijk in geven. Gelukkig heeft het goede weer veel goed gemaakt en bleven de gevreesde buien uit. Volgend jaar heeft het festival een jubileumeditie en hopelijk is dit reden om weer te knallen als vroeger.

123

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234567891011
DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Samael foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 Soulfly foto Graspop Metal Meeting 2009

1234567891011

CONCERT AT SEA 2009Voor de vierde maal alweer is de Brouwersdam te Zeeland, het toneel voor...

PARKPOP 2009 Honderduizenden bezoekers stromen ieder jaar weer naar Den Haag voor het nog...