VERSLAG: Haldern Pop 2009

Naar het Haldern Pop 2009 verslag

123

Dag 3

Na zo'n korte eerste dag breekt de laatste dag eigenlijk te vroeg aan. Ook door veel middelmatige optredens heerst niet echt het idee dat we alweer bijna klaar zijn. Gelukkig belooft de line-up van deze derde dag veel goeds. Met gevestigde indie helden en een aantal vreemde eenden in de bijt kan het bijna niet misgaan.

Een van de grootste en veelbelovendste acts mag al vrij vroeg aantreden op het hoofdpodium. De heren die hoge ogen gooien met Vecatimest: Grizzly Bear. Of het nu aan het warme weer ligt of aan de band zelf: het loopt niet erg lekker. Dat de complete band als een soort surfbandje met zonnebril en al op het podium staat helpt ook niet mee. Net zoals het geluid dat af en toe veel te hard staat en daardoor flink aan kwaliteit inlevert. Single 'Two Weeks' maakt het nog een klein beetje goed, maar niet meer dan dat.

Bon Iver heeft met hetzelfde probleem te kampen. Dankzij een verschuiving in het schema staat hij plotseling midden in de brandende zon te spelen. Probeer dan maar eens intiem te worden met het veld. Hij doet zijn best, maar slaagt niet. Het is simpelweg te heet en te licht voor Bon Iver, die eigenlijk midden in de nacht met min twintig graden hoort te spelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bij het meertje nog steeds erg druk is. Vandaar hoort men het hoofdpodium ook en is de sfeer zelfs beter.

Eerder dezelfde middag zat William Fitzsimmons nog relaxt interviews te geven terwijl collega Patrick Watson verdwaald op zoek leek naar inspiratie. Nu mag hij zichzelf waarmaken in de Spiegeltent. Ondanks de ontzettende hitte weet hij het publiek makkelijk gevangen te nemen in zijn wereld. Zijn live performance voegt echter weinig toe aan de cd's. Maar die zijn dan ook heel goed, dat scheelt.

Een hoogtepunt blijft vooralsnog uit vanmiddag. Het veld is ook niet bepaald vol. Een deel van de bezoekers gelooft het wel en zit "thuis" op de bank aan een biertje of ligt bij te komen in het meer. Een groot voordeel voor degenen die wel de moeite hebben genomen om te komen. Vooraan staan is namelijk geen enkel probleem.

Tegen het einde van de laatste dag Haldern bedenkt de rest van de affiche dat het publiek ook nog wel een paar hoogtepunten verdiend. Zo speelt Andrew Bird met een bezieling die we niet veel vaker zagen op deze editie. Zijn arrangementen komen in tegenstelling tot die van Final Fantasy sterk uit de verf en zijn zang is voortreffelijk.

BLK JKS is leuk voor de afwisseling. Maar daar blijft het eigenlijk ook bij. De zwarte experimentele rockband is een en al bezieling, maar wat er uitkomt? Geen flauw idee. De band doet bij vlagen denken aan een stelletje sessiemuzikanten die maar niet boven zichzelf uit willen stijgen. Potentie genoeg, maar het moet er wel uitkomen.

Terwijl The Soundtrack of Our Lives op het hoofdpodium een indrukwekkende show neerzet begint in de Spiegeltent Little Boots aan haar optreden. De kleine blonde vertelt nerveus dat ze eigenlijk niet echt tussen de line-up past. Misschien heeft ze gelijk, maar de tent staat in ieder geval bomvol. Bijna het hele album jast ze er doorheen in een ruime drie kwartier. Tijdens 'Remedy' gaan de handjes in de lucht en wordt er zelfs gesprongen. Haldern leeft weer.

Dan is het alleen nog aan Health om het festival te vermoorden. Met een herrie die alle bands bij elkaar deze editie bij lange na samen niet zullen halen stort de band zich over de tent heen. Een headbangende frontman en ontzettend gebeuk op gitaren garandeert echter geen succes. De aanslag van noise is niet echt verwoestend. De climax blijft uit. Telkens een stukje herhaling is het eigenlijk, zodoende dat het zelfs saai wordt.

Het blijft bij een poging tot moord, Little Boots heeft Haldern net genoeg leven ingeblazen. Volgend jaar mag de affiche wel iets gevarieerder, met de nodige wissels in genres af en toe. Qua sfeer is er geen festival dat aan Haldern kan tippen. Met zo'n ontzettend leuk publiek en persoonlijkheid kan er eigenlijk niets misgaan, dat bewezen ze deze editie wel. Maar dood zijn we nog niet, deze editie sterft in haar slaap.

123

FEEST IN HET PARK 2009Feest in het Park. De naam zegt het eigenlijk al. 4 dagen hele mooie...

SUMMER DARKNESS 2009 Vorige week stond Utrecht weer in het teken van Summer Darkness. 5 dagen...