VERSLAG: Wantijpop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Wantijpop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 11 foto's.

Wantijpop verslag

Het regiopodium van het festival Wantijpop was zoals ieder jaar weer de prijs voor de winnaars van de verschillende popprijzen uit de regio. Vandaar dat ik dit jaar mijn aandacht compleet heb gefocussed op deze arena voor aanstormende talenten.

Met ingehouden adem staat het publiek bestaande uit de vaste achterban, nieuwsgierige bezoekers en emokids te wachten op hun helden. Emo en Screamo zijn te trend in de underground stromingen en hiervan pikt Rockslagwinnaar A Scream From The Heart zeker een graantje mee. Maar toch is ASFTH “Eerlijke Heartcore”. Een veel gegeven advies is een tweede gitarist en het liefst een stand-alone zanger. Maar ASFTH beukt met zijn drieën, met succes.

De handen gaan de lucht in en de monden gaan wijd open, ASFTH betreedt het podium. Zoals verwacht openen ze energiek met het ruige, doch gevoelige Projected Life. Al gauw dreunt het podium van de krachtige akkoorden en krijgt men kippenvel van de strakke screams. Vervolgens wordt een oud (The Statement, The Love) en een nieuw nummer (The Cattle Song) met kracht uitgevoerd. Zoals iedere screamo-act betaamd gaan er gitaren de lucht en springt men van het drumpodium af, al is het alleen al om de fans gerust te stellen. Een krachtig, eerlijk optreden van ASFTH, zoals ze zelf zeiden, bang de eindeloze ruimte van een outdoor podium niet te kunnen vullen, walste iedereen plat met hun eigen emotie.

Vervolgens betreed Flutpunksensatie E110 het podium met de nodige gekkigheid. Zanger Bram trekt zijn schoenen uit en legt zijn kleedje neer terwijl de aangereden klassieke stofzuigers worden omgebouwd tot microfoonstandaarden (zie de foto’s). Een band die lokaal bekend is van de huiskameroptredens, jeugdhuisacts en zolderevenenten. Direct knallen ze er met volle energie in en vliegen de aanstekelijke skabaslijnen en punkrockakkoorden je om de oren. Een strak, humorvol en dansbaar flutpunk concert volgt.

Terwijl E110 afsluit begint San Andreas aan haar voorbereidingen. Hier vind ik de tijd om aan San Andreas frontman Stephan en ASFTH zanger Rogier wat vragen te stellen. Al gauw blijkt dat San Andreas groots wordt aangepakt door Stephan. Hij toerde als roadie al met A.F.I. en Green Lizard en is de huidige roadie van The Apers. Via al deze contacten sleept hij de optredens binnen. En optreden betekend geld om te investeren. Hij laat iets vallen over een toekomstige tour met Green Lizard. Wanneer Stephan moet gaan soundchecken vraag ik Rogier of hij iets van jaloezie voelt. Een bescheiden nee is zijn antwoord. Zoals hij zegt: ”Ze hebben een voorsprong met een volle bezetting en een voorman met zoveel contacten, dit is één van de redenen waardoor het een extra zetje in de rug gekregen heeft..

Wanneer San Andreas het podium betreedt weet het publiek dat ze gegarandeerd staan van een professionele muur van geluid. Een energiek optreden volgt, stuiterende bassisten, beukende gitaristen en een overactieve zanger. Met veel gevoel worden de zanglijnen gebracht en met een agressie die minstens net zo groot is spuiten de screams erachteraan. Een aanrader voor hij die voor de kracht van een optreden gaat.

In de trein terug besluit ik dat het optreden van A Scream From The Heart er zeker uitsprong. Vooral de eerlijkheid der muzikanten raakte mij zeer, moet hoeveel gevoel de prachtige tracks werden gebracht, we zullen zeker meer van ze horen! Wantijpop (regiopodium), een ware aanrader!

A Scream from the Heart foto Wantijpop 2005 San Andreas foto Wantijpop 2005 A Scream from the Heart foto Wantijpop 2005 A Scream from the Heart foto Wantijpop 2005 A Scream from the Heart foto Wantijpop 2005 E110 foto Wantijpop 2005 E110 foto Wantijpop 2005 E110 foto Wantijpop 2005 San Andreas foto Wantijpop 2005 San Andreas foto Wantijpop 2005  foto Wantijpop 2005

BEECKESTIJN POP 2005Waar vind je dat nog? Heel veel goede bands voor helemaal niks! Juist ja.. in...

ARROW ROCK 2005 Het Arrow Rock festival is het ultieme festival voor de Classic Rock...