VERSLAG: North Sea Jazz 2005

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

1234

North Sea Jazz - verslag deel 1

De laatste keer in Den Haag en het 6e lustrum, het belooft een bijzondere editie van het North Sea Jazz (NSJ) Festival te worden. In de voorverkoop volledig uitverkocht, 70.000 dagkaarten, en een line-up die er mag wezen. Verrassend gestroomlijnd brengt de HTM ons naar het Nederlands Congres Centrum, alwaar zich inmiddels een menigte verzameld heeft in het vrijdagmiddag zonnetje. Het grootste jazz festival van de wereld kan beginnen!
Het festivalterrein in Den Haag is een wirwar van gangetjes en sluiproutes. De meeste zalen zijn vanuit meerdere hoeken te benaderen. Na drie dagen zit de plattegrond weer volledig in het hoofd. De eerste dag daarentegen is het even zoeken en langdurig filelopen. Ahoy’ belooft logistiek veel beter te zijn, maar of dat niet een deel van de charme wegneemt is de vraag. Maar daarover later meer. Nu eerst alle aandacht voor 2005.

Deze ex-schoenenpoetser, Ibrahim Ferrer, die afgelopen donderdag tijdens het Midsummer Jazz Gala het festival opende is op vrijdag nogmaals te bewonderen. Gezien zijn leeftijd is hij ruim rijp voor een rustig leventje achter de Cubaanse geraniums. Echter tijdens het eerste nummer probeert hij ons van het tegenovergestelde te overtuigen, vrij vertaald zingt hij: “Ik ben nog steeds goed bij stem.” Met zijn karakteristieke pet op het hoofd zingt hij vervolgens een klassieke bolero van de Mexicaanse songwriter Armando Manzanero. De rest van het concert blijft hij afwisselen tussen passie en romantiek, tussen salsa en bolero. Halverwege trekt hij zich nog even terug voor een adempauze achter de coulissen, maar gaat daarna vol energie weer verder. De magie rondom de ex-zanger van het Buena Vista Social Club project wordt alleen af en toe verstoord door het publiek dat het gehele concert binnen blijft druppelen. Buiten dat is dit concert een waardig begin van het festival.

Bij het grote publiek is hij bekend van de hit “Don’t Worry, Be Happy,” maar de carrière van Bobby McFerrin kent vele successen. Zijn stemkunsten zijn volop geprezen en hebben hem al meerdere Grammy Awards opgeleverd. Vanavond treedt hij op met het, door de Afrikaanse cultuur geïnspireerde, Randy Weston Quintet. Het levert een zeer vermakelijke show op. Naast een indrukwekkende solo, waarin hij tien minuten lang de meest vreemde geluiden uit zijn keel laat komen en ritmisch op zijn borst slaat, “zingt” hij er vrolijk op los met zijn mede-muzikanten. De lol die ze met elkaar hebben straalt over op het publiek, dat haar enthousiasme niet verborgen houdt. Deze artiesten maken misschien wat ongebruikelijke muziek, het is een genot voor oog en oor!

Katie Melua, generatiegenote van Jamie Cullum en Joss Stone, stond vrijdag avond in het Paul Acket Paviljoen. Zwarte lange krullen, een slank figuur en een mooi koppie maken haar tot een leuke verschijning op het podium. Haar stem is prachtig en klinkt live even sterk als op het album. Toch is er wel wat aan te merken op dit optreden. De nummers die ze speelt liggen lekker in het gehoor, maar zijn allemaal erg rustig en worden met weinig inspiratie gezongen. Ze passen niet echt in zo’n grote zaal. Ze zou veel beter tot haar recht komen in een kleiner zaaltje waar het contact met publiek veel makkelijker is en er een wat meer ontspannen sfeer kan ontstaan.

1234

123
Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2005 Herbie Hancock foto North Sea Jazz 2005 Herbie Hancock foto North Sea Jazz 2005 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2005 Dave Holland foto North Sea Jazz 2005 Toots Thielemans foto North Sea Jazz 2005 Chaka Khan foto North Sea Jazz 2005 Toots Thielemans foto North Sea Jazz 2005 Cassandra Wilson foto North Sea Jazz 2005 Dulfer! foto North Sea Jazz 2005 Dulfer! foto North Sea Jazz 2005 Dulfer! foto North Sea Jazz 2005

123

EARTHSHAKER FESTHet Earthshaker Fest is een Duits festival dat in Nederland nog niet de...

BOSPOP 2005 Druk festivalweekend of niet, ondanks het druilerige weer is Bospop nagenoeg...