VERSLAG: Sziget 2005

Festivalinfo was aanwezig op Sziget 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 62 foto's.

12345

Sziget 2005 - deel 4

Denk echter niet dat er alleen bij het hoofdpodium interessante acts spelen. Zo is er ook nog het WAN2 podium, zeg maar de OOR van Hongarije. Een band als Turbonegro staat daar en speelt tot hun eigen verbazing voor een volle tent. Het geluid staat knetterhard, de Turbojugend van Hongarije is uitgerukt en klassiekers als ‘All My Friends Are Dead’ worden massaal meegezongen. Voorin ontstaat een gezellige pit en er wordt ook gecrowdsurft. Mag niet, maar het gebeurt het gehele festival. Zo ook bij de Pannoia Allstars Ska Orchestra, een Hongaars ska-orkest. De tent staat op zijn kop, er wordt flink geskankt en gecrowdsurft. De hardere muziekgenres doen het goed bij de Hongaren. Zoals ook bij Ignite, in de metaltent. Nu is zanger Zoli Teglas van Ignite afkomstig uit Hongarije en dat zorgt voor een emotioneel optreden. Alle praatjes tussen de nummers door zijn in het Hongaars en er wordt een extra lange set gespeeld met de nodige nieuwe nummers. Zoli weet hoe het is als je favoriete bands niet naar je land komen voor optredens en zorgt er persoonlijk voor dat dat gecompenseerd wordt.

Van een heel andere orde is de World Music Stage. Bands waar je nog nooit van gehoord hebt uit de wereldmuziek geven hier vaak prachtige optredens. Maar er staan ook bekendere namen als Oi Va Voi, die tegelijk met Korn op het programma staan. Deze Londenaren zijn niet nieuw op Sziget, ook vorig jaar gaven zij hier een spetterend optreden weg. Op de World Music Stage klinkt hun prachtige mengeling van invloeden uit heel Europa; klezmer, balkanmuziek, volksmuziek en hippe beats, bezongen in onder andere Engels, Spaans, Hebreeuws, Hongaars. Van energiek en opzwepend tot tranentrekkend mooi. Een leuke verrassing is het Hongaarse zangeresje dat een nummer mee komt zingen.

De Malinese nomaden van Tinariwen spelen er ook een prachtige set. Gekleed in traditionele gewaden levert de groep met mannelijke en vrouwelijke leden een bezwerende set af met veel aandacht voor percussie. Het veld staat goed vol en dat is niet meer dan terecht. Voor dit soort acts kom je naar een festival. Het is dan ook jammer dat de Klezmatics tegenvallen. Bij zo’n naam verwacht je klezmer, maar het kwartier dat ik er een kijkje neem zijn het slepende solo’s, gevolgd door gospelachtige klanken. De typische klezmer instrumenten als klarinet en accordeon staan al die tijd onaangeroerd op het podium. Dan ging het er bij de stand van de joodse vereniging een stuk leuker aan toe, waar een amateurband getooid met keppeltjes superblije klezmer stond te spelen en men naar hartelust joodse dansen kon doen met de vrijwilligers van de vereniging. Overdag vraag je advies aan de rabbijn, om ’s avonds met hem te dansen. Een van de hoogtepunten van het festival en een genot om zoveel broederschap tussen verschillende volkeren te mogen aanschouwen.

Die broederschap is echter al snel verdwenen bij de Open Air Stage optredens van Yann Tiersen en de Buena Vista Social Club presents Manuel Guajiro Mirabal. Overdag bij de dansvoorstellingen is het niet al te druk, maar nu pijlt het heuveltje voor het podium uit. Er is nauwelijks nog een plek om te staan of te zitten wanneer Tiersen begint te spelen. De Franse componist heeft er voor gezorgd dat half Frankrijk voor het podium staat. Zijn set lijdt er evenwel niet onder. Zonder zich er gemakkelijk vanaf te maken door naar zijn succesvolle soundtracks van Amélie of Goodbye Lenin te grijpen zet hij een spannende set in. Soms zijn er missers, wanneer hij zijn gitarist laat zingen bijvoorbeeld. Maar hij is van veel markten thuis. Soms neemt hij de viool ter hand voor wat typische filmmuziek, dan klinkt hij weer als Mogwai. Bijzonder, en het maakt het de drukte waard. Met het heengaan van Ibrahim Ferrer wordt de volgende pijler van de Buena Vista Social Club gepresenteerd. Al vaker stond dit collectief op het World Music Stage, maar voorgaande jaren was het nooit zó druk. Er is nu geen doorkomen aan, het lijkt wel of er een complete volksverhuizing aan de gang is. Toch is het vanaf de zijkant van het podium, een fles goedkope rum erbij, fijne achtergrondmuziek.

12345

123456
Basement Jaxx foto Sziget 2005 Basement Jaxx foto Sziget 2005 Basement Jaxx foto Sziget 2005 Basement Jaxx foto Sziget 2005 Beatsteaks foto Sziget 2005 Beatsteaks foto Sziget 2005  foto Sziget 2005  foto Sziget 2005  foto Sziget 2005  foto Sziget 2005  foto Sziget 2005 T.O.K. foto Sziget 2005

123456

PUKKELPOP 2005Festivals blijven een mooi fenomeen. Duizenden mensen die massaal hun tentjes...

SUMMER DARKNESS 2005 Komende drie dagen zullen er weer heel wat rare blikken gaan richting de...