VERSLAG: Summer Darkness 2005

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 23 foto's.

123

Summer Darkness - deel 1

Komende drie dagen zullen er weer heel wat rare blikken gaan richting de bezoekers van het Summer Darkness festival in Utrecht. “Waar komen ze toch vandaan”. Een grote zwart geklede menigte loopt rond de vele popzalen en kerken die deze stad rijk, met als de drie hoofdzalen de twee vestigingen van Tivoli en de Ekko.

Summer Darkness is naast al de optredens een groot lifestyle evenement gericht op de underground muziek, met een zwaar accent op wave/industrial. “Dress to impress” zou Idols-jurylid Henk-Jan Smits zeggen. Voor velen echter niet echt een verkleedpartij aangezien deze elke dag er zo uit zien (zo als het natuurlijk hoort). Terwijl andere bezoekers het festival meer als ‘kijken wat deze subcultuur allemaal inhoud’ zien en maar wat zwarts hebben aangetrokken uit de kleurrijke kledingkast.

Dag 1 – vrijdag 12 augustus 2005

Het festival begint wat verwarrend wanneer The Dreamside van plek geruild blijkt te hebben met Oceans Of Sadness en Oceans Of Sadness opeens gepromoveerd is tot opener. Deze Belgische band heeft dan ook te maken met een publiek wat nog duidelijk in moet komen. “Geneer u eigen niet om naar voren te komen” zegt zanger Tijs Vanneste na het eerste nummer. Muzikaal gezien speelt de band doom/death metal en geven zelf ook toe niet te weten wat ze op dit festival doen. Met de vlag van de headliner Epica groot op de achtergrond is het in ieder geval wel duidelijk waar de mensen vandaag in Tivoli De Helling zijn gekomen.

Het Duitse Qntal is zo’n band die thuis erg leuk is om naar te luisteren maar live helaas te kort schiet. De folk meets electro muziek is net iets te sloom om er echt op te kunnen dansen en qua podiumpresentatie stelt het ook weinig voor. De band moet het duidelijk hebben van frontvrouw Sigrid Hausen. Die tussen de nummers overigens gewoon Nederlands praat (!) en dan ook meer woorden dan alleen ‘bedankt’.

Wanneer Qntal stopt en de Tivoli dj een half uurtje krijgt om het publiek klaar te maken voor Dulce Liquido gaat het publiek (wel) los. Dit houd aan totdat het trio het podium betreedt. Op het podium zien we twee bekende gezichten van de muziekverwanten Hocico. Hoewel. Gezichten kun je niet echt zien. Net als de muziek is het podium zo donker mogelijk gehouden. Mocht je bij deze (overduidelijke) Satanistische industrial muziek niet van dansen houden gebeurt er op het podium genoeg om je het uurtje te vermaken. Zo is zelfs de drummer al een verschijning. Normaal ergens achterin gevestigd. Hier voorin met een grote kap over zijn hoofd en bebloed lichaam. Op het drumstel zelf zitten ook allemaal dingen gevestigd waaronder een ouija-bord. Mocht je je ouders willen laten schrikken dan is er ook nog wat merchandise achterin de zaal te scoren.

Headliner van vandaag in deze zaal en misschien wel van het hele festival is Suicide Commando. De darkelectro ‘band’ begint met de eerste single van hun Axis Of Evil cd. Cause Of Death: Suicide. Voor het eerst op de avond zie je dat de druk dansende massa stiekem wat woordjes meezingen. Nu zijn deze ook niet zo moeilijk en komen vaak niet verder dan alleen de titel. Dat dit er niets toe doet is duidelijk. In het veel te korte anderhalf uur komen alle bekende nummers voorbij. Ook is er tijd voor een onbekende, de nieuwe single ‘God send’. Vooraan het podium staat er een schaars geklede dame zo opvallend te dansen dat frontman Johan Van Roy haar tijdens ‘Fuck You Bitch’ (hoe toepasselijk..) het podium op sleurt en deze daar gewoon rustig doorgaat met de danspasjes. Het enige nadeel van het optreden is dat je weet dat er de komende dagen niks meer komt wat kan tippen aan dit.

123

12
Chillburn foto Summer Darkness 2005 Chillburn foto Summer Darkness 2005 The Crüxshadows foto Summer Darkness 2005 The Crüxshadows foto Summer Darkness 2005 Morning foto Summer Darkness 2005 Morning foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 Penumbra foto Summer Darkness 2005 Sonata Arctica foto Summer Darkness 2005 Sonata Arctica foto Summer Darkness 2005

12

SZIGET 2005Het is niet gemakkelijk om tussen het overweldigende festivalaanbod van de...

TUINFEEST NIRWANA 2005 Het Nirwana's Tuinfeest wordt altijd als opener van het seizoen van ojc...