VERSLAG: Summer Darkness 2005

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 23 foto's.

123

Summer Darkness - deel 2

Dag 2 – zaterdag 13 augustus 2005

De eerste band voor vandaag begint al erg vroeg. Chillburn zanger Patrick geeft dan ook meteen toe dat hij het wel cool vind dat we zo vroeg uit ons graf zijn gekomen. Een duidelijk ingestudeerde grap die de meeste wel kunnen waarderen. De band doet het vandaag voor het eerst met een nieuwe drummer, die nog even vergeten is ook de samples in te moeten starten wat wat pijnlijke stiltes oplevert tussen de nummers door. Binnenkort komt de nieuwe mini-cd Beautevil van deze industrial rockers uit en het optreden van vandaag zit dan ook vol met nummers van deze plaat. De band kan duidelijk beter maar zet evengoed geen slechte performance neer voor dit tijdstip.

De volgende zet is aan het schelle electro gezelschap Tamtrum. De ‘band’ heeft niet veel om om te bouwen, toch lukt het ze om een half uur uit te lopen met het testen van het digitale drumstel en het keyboard. In het thuisland Frankrijk schokt het publiek misschien bij het zien van wat nepbloed en nepmoorden maar hier komt het maar wat zielig en amateuristisch over. Lachwekkend en triest zijn andere woorden die bij me naar boven komen. Wanneer de band nog meer aandacht nodig heeft trekt een bandlid zijn broek naar beneden en gaat naakt rustig verder.. Aangezien Summer Darkness geen zin heeft om uit te lopen hierdoor wordt het vroegtijdig stopgezet.

The Birthday Massacre! Eindelijk. Eén van de weinig echte bands op het festival. Dit in de vorm van drie gitaristen een drummer en een zangeres. Het stoere imago van de bandleden gekleed in een wit bebloed overhemd word duidelijk naar beneden gehaald door de huppelende schattige frontvrouw Chibi. Het is goed te zien dat deze gothrockers al heel wat podiumervaring hebben en het publiek vermaakt zich prima. Na het optreden wordt de merchandise-stand massaal geplunderd en een kans op een krabbeltje is groot.

Terwijl de meeste mensen ergens iets zijn gaan eten is Auto Aggression bezig in de oude gracht. De afwezigheid van publiek is duidelijk te merken. Het techno/trance duo heeft op de helft door dat het toch anders moet en gooit er wat harde beats doorheen. Hier lukt het dan (eindelijk) om het publiek van de stoelen te krijgen en zelfs om een toegaven te laten roepen.

Heel wat drukker is het gelukkig tijdens Flesh Field. Mocht je de band nog niet kennen dan zal je ze na deze avond niet meer zo snel vergeten. ‘Back-to-the-roots industrial’ zegt het programma boekje. Dit met een zangeres en zanger die zich netjes afwisselen en soms beide stil blijven om de industrial beats het werk te laten doen. Op sommige momenten is het iets te experimenteel waardoor er maar korte dansstukken in blijven te zitten. Iets wat goed in het genre past en een leuk resultaat geeft is de Nine Inch Nails cover van Heresy. “God is dead and no one cares”. Amen.

Tijd voor donkere darkwave van Diary Of Dreams. De enige band waar ik het onvermijdelijke ‘g’-woord (gothic) terecht zou durven te noemen. Het publiek verliest zijn ‘cyber-heid’ en een donkere massa blijft staan voor het uurtje. Mooie gevoelige Engelse en Duitse teksten voorzien van rustige electronica. Een Hoogtepunt.

Tivoli heeft besloten hun dansavond Rauw tijdens het Summer Darkness festival door te laten gaan en er losse kaartverkoop voor te verstrekken. Tijdens deze avond staat het optreden van T. Raumschmiere centraal. Iets wat tegenwoordig populair is bij de mainstream. De Utrechtse kakkers zijn niet echt gediend van het zwartgeklede publiek, het gooien met bier e.d. duurt gelukkig niet lang. Erg jammer dat Tivoli extra geld wil verdienen en andere mensen binnenlaat. Iets waar hopelijk van geleerd is.

123

12
Chillburn foto Summer Darkness 2005 Chillburn foto Summer Darkness 2005 The Crüxshadows foto Summer Darkness 2005 The Crüxshadows foto Summer Darkness 2005 Morning foto Summer Darkness 2005 Morning foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 Penumbra foto Summer Darkness 2005 Sonata Arctica foto Summer Darkness 2005 Sonata Arctica foto Summer Darkness 2005

12

SZIGET 2005Het is niet gemakkelijk om tussen het overweldigende festivalaanbod van de...

TUINFEEST NIRWANA 2005 Het Nirwana's Tuinfeest wordt altijd als opener van het seizoen van ojc...