VERSLAG: Summer Darkness 2005

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 23 foto's.

123

Summer Darkness - deel 3

Dag 3 – zondag 14 augustus 2005

Saaier kan het bijna niet. Twee oude mannen genaamd Sayrian die trance muziek maken. De stoer bedoelde verschijning is een giller. De kalende zanger staat met een zonnebril op en een strakke lederen broek het publiek te voorzien van de nummers. Terwijl de toetsenist zelf ook in slaap gevallen lijkt te zijn. Jammer dat er tijdens het boeken van dit duo niet is gekeken hoe de podiumpresentatie was. Als Summer Darkness dat had geweten hadden ze hier niet gestaan.

Dat een lekkere meid als zangeres niet genoeg is bewijst Unter Null. Simpele muziek meets simpele teksten. “I need my heroine”. Ja meisje, heel stoer. Een half uur voortijd verlaten de twee het podium. Waar sloeg dit op?

Wat twee opwarmers hadden moeten zijn voor The Crüxshadows werden twee blunders. cXs heeft dan ook geen opwarmer nodig en weten van zichzelf hoe ze het publiek kunnen vermaken. De mensen die de band al een aantal jaar volgen staan niet met hun gezicht naar het podium maar naar achterin de zaal. Zanger Rogue zal ongetwijfeld hiervandaan opkomen. En jawel. Het optreden bied weinig vernieuwing maar voor mensen die onbekend zijn met de live shows worden goed vermaakt. Zo komt de zanger regelmatig terug het publiek in om bijvoorbeeld in-te-haken met iemand uit het publiek tijdens het vioolstuk in Deception. Vandaag is het de laatste dag van de DVD tour voor de band en een kleine speech (reclamepraatje?) is dan ook onvermijdelijk. Helaas had er in deze tijd bijvoorbeeld wel de knaller “Marilyn, My Bitterness” gespeeld kunnen worden die achterwegen is gebleven deze avond..

De band Therion krijgt vandaag twee uur en is hiermee de langste act van het festival. Vorig jaar op Graspop had de band een heus orkest mee op tour, vandaag helaas niet (en het had ook niet eens gepast..). De band zelf is helaas wat rustig op het podium, met de (dikke) operazangeres die zo stijf stil staat als een zak aardappelen. Alle publieksfavorieten komen langs, daar is dan ook alle tijd voor. Een erg mooie afsluiting van dit geweldige weekend!

Het festival was zoals we van de vorige keren al gewend waren weer uitstekend geregeld. Het blijft echter een groot probleem dat je niet zoals bij een ander festival ergens even zou kunnen gaan kijken om iets nieuws te gaan ontdekken. De vestigingen liggen hier namelijk te ver voor uit elkaar. Door het een open air festival te maken zou dit optelossen zijn, maar gelukkig is daar (nog) niet voor gekozen, een groot deel van de donkere sfeer zou daardoor wegvallen.

“See you at Summer Darkness 2006” staat er op de achterkant van het programmaboekje. Inderdaad, tot volgend jaar.

123

12
Chillburn foto Summer Darkness 2005 Chillburn foto Summer Darkness 2005 The Crüxshadows foto Summer Darkness 2005 The Crüxshadows foto Summer Darkness 2005 Morning foto Summer Darkness 2005 Morning foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 The Birthday Massacre foto Summer Darkness 2005 Penumbra foto Summer Darkness 2005 Sonata Arctica foto Summer Darkness 2005 Sonata Arctica foto Summer Darkness 2005

12

SZIGET 2005Het is niet gemakkelijk om tussen het overweldigende festivalaanbod van de...

TUINFEEST NIRWANA 2005 Het Nirwana's Tuinfeest wordt altijd als opener van het seizoen van ojc...