VERSLAG: Pukkelpop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

1234567

Pukkelpop 2005 - deel 2

Openers voor Pukkelpop dit jaar is de Londonse band Art Brut (uitspraak: Art Bruu). Deze haalt naar eigen zeggen zijn invloeden uit Bloc Party en Franz Ferdinand. Het is dan ook snel duidelijk dat Art Brut geen haar beter is dan deze bands, maar wel minder. Als Bloc Party een hippie kapsel is, zou Art Brut het kapsel van Kees Jansma zijn. Gelukkig heb je alle vrijheid op een festival en is het rennen naar de Dance tent, waar op dat moment net de gitarist van het Deense WhoMadeWho één van zijn snaren breekt. In plaats van een gat te laten vallen improviseren de drummer en de bassist een eind heen en beginnen samen te jammen. Opzwepende ‘beats’ gemaakt met instrumenten waar anderen punkmuziek mee maken. Het Pukkelpop programmaboekje omschrijft WhoMadeWho als Deense crossover, maar het is eigenlijk gewoon onwijs lekkere dansmuziek. Hoogtepunt van de set is de Satisfaction cover van de dj Benny Benassi. Dat de band (vanwege de technische problemen) zijn setlist niet mag afmaken, terwijl er ruim een uur tussen deze en de volgende band zit is ronduit kinderachtig.

Het hoofdpodium begint vandaag met het Belgische energieke rock kwartet Skitsoy. Het zonnetje schijnt en het gras is nog lekker groen. Een mooi moment om languit te gaan liggen terwijl de Rage Against The Machine-achtige klanken door de lucht vliegen. Hoewel het een ‘lokale’ band is, hebben ze hier erg veel aanhang. Of de band ook in bijvoorbeeld Nederland aan zou slaan is de vraag.

Dezelfde toon word vastgehouden wanneer Hulk begint. Deze brengen rock ’n roll zoals het ooit bedoeld was. Ook de aankleding is geweldig. De band komt geheel in pak het podium op met een peukje in de mond en pakt rustig na een slokje bier de gitaar op en lopen naar voren. De band bracht begin dit jaar hun Cowboys Coffee And Burned Knives uit via het Nederlandse Suburban label. Naast nummers van deze passeren er ook oudere de revue. Het brandende zonnetje maakt deze muziek perfect. Thuis aangekomen moet ik de CD van Hulk maar weer eens uit de kast trekken, want wat Hulk vandaag laat zien is meer dan lekker.

Momenteel touren 12 Tribes, A Life Once Lost en Every Time I Die samen door Europa, en staan dan ook in deze volgorde vanmiddag op het Skate Stage. Deze drie bands spelen een combinatie van hardcore en metal. De een net iets meer dan de ander. Zo is 12 Tribes (met als zanger voorop ‘die man met die vieze dreads’) een mengeling van metal en hardcore, maar is A Life Once Lost meer gebaseerd op metal (Wat kan die vent gefrustreerd schreeuwen!) en is Every Time I Die meer een hardcore band met een scheut metal. Van deze drie bands valt A Life Once Lost het minst in smaak bij onze zuiderburen. Waar bij 12 Tribes nog een flinke circle-pit aan de gang is, staat bij A Life Once Lost een enkeling om zich heen te zwaaien (violent dancing). Bij Every Time I Die is dit wel anders, daar staat een hele menigte om zich heen te zwaaien en schoppen tijdens dit optreden. Wanneer de ETID zanger Keith Buckley het publiek opdraagt om van voor naar ‘fucking’ achteren een grote moshpit te maken, gebeurt dit dan ook. Wat een mooi gezicht moet dat zijn! En dan te bedenken dat ze deze show wilden cancellen, omdat ze totaal geen zin hadden om samen te spelen met bands als The Bravery en Kaiser Chiefs.

Vorig jaar op tour als Ladytron ss (soundsystem), maar nu gelukkig weer als gewoon Ladytron. Voordat het begint valt het op dat alle keyboard, standaard, versterkers e.d. gemerkt zijn. Dit met een fluor sticker met de naam erop van de bespeler. Grappig. De twee mooie dames Mira Aroyo (vocalen/keyboards) en Helena Marnie (vocalen/keyboards) staan centraal in het optreden. Deze staan met de blik recht vooruit emotieloos de nummer te spelen. Naast nummer van hun twee albums krijgen we ook een voorproefje van het Witching Hour album, die volgende maand in de schappen ligt. Jammer genoeg krijgt de band niet veel tijd. De 25 minuten worden afgesloten met de single Seventeen. Hopelijk komen de dames (en heren) binnenkort weer snel terug voor een showcase.

Het was even zweten voor de fans van Kaiser Chiefs de afgelopen dagen. Zanger Ricky Wilson had tijdens een optreden zijn been geblesseerd en of vandaag wel door zou gaan was een groot vraagteken. De band doet niet aan afzeggen en ze zijn blij om ergens te mogen spelen. De vrolijkheid vliegt er vandaag dan ook weer van af. De kruk van Ricky word al snel weggegooid en hij gaat springend door met zijn been in het gips! Bijna pijnlijk om naar te kijken.

Tijd voor de nog altijd rockende L.A. punkers Social Distortion. Het zijn vooral oude(re) mensen die bij deze band staan. De jeugd van tegenwoordig zal misschien deze band niet eens kennen. Wellicht omdat ze niet hip genoeg gekleed zijn of MTV ze niet vaak genoeg draait. Wanneer deze band onder leiding van Mike Ness het podium betreedt en de eerste klanken klinken staan de rillingen op m’n rug. Wat een stem. Wat een band. Echte punk is momenteel ver te zoeken, maar vandaag is het hier op de mainstage. Hoewel Pukkelpop net over de grens van Nederland ligt is het toch echt België. Misschien had iemand dit Mike ook kunnen vertellen, want het ‘it’s good to be back in the Netherlands’ was toch erg pijnlijk! Ook vertelt de zanger de ‘anti-pit’/duw hekken maar stom te vinden. “What is that? Why is that? It sucks”. Naast veel bekende nummers worden ook de covers van The Rolling Stones (Under My Thumb) en Johnny Cash (Ring Of Fire) gespeeld.

1234567

1234
Arsenal foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Danko Jones foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Franz Ferdinand foto Pukkelpop 2005 Good Charlotte foto Pukkelpop 2005 Heather Nova foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 Jimmy Chamberlin Complex foto Pukkelpop 2005

1234

LOWLANDS 2005Lowlands, het toetje van de zomervakantie. Nog drie dagen genieten van het...

SZIGET 2005 Het is niet gemakkelijk om tussen het overweldigende festivalaanbod van de...