VERSLAG: Bospop 2010

Festivalinfo was aanwezig op Bospop 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 90 foto's.

12

Dag 2

Het is de dag van de WK-finale. Voor het eerst sinds 1978 staat het Nederlands elftal in een WK-finale. De oranjegekte bereikt een kookpunt, zoals dat voor het laatst werd waargenomen tijdens het EK in 1988, toen Nederland Europees kampioen werd. Een groot deel van de Bospop-bezoekers is oud genoeg om zich de finales van ’74 en ’78 te herinneren en kijkt later deze avond vol hoop naar het oranje van Van Marwijk. De speeltijden van de bands zijn zelfs speciaal gewijzigd voor de finale, die op de schermen langs het hoofdpodium te zien is. Maar Bospop draait bovenal om de muziek.

Aan het begin van dag twee is het nog erg rustig. Zangeres Nicole Fermie staat voor een schamel gevulde tent haar liedjes te spelen. Dit in de opstelling van een powertrio, met Howard Gill op drums, Scott Barter op bas en Fermie zelf op gitaar. Fermie zong voorheen achtergrondvocalen bij Goldfrapp, maar haar solowerk is op geen enkele manier te vergelijken met de synthpop van dat duo. De liedjes van Fermie zijn groovy en rauw, met de gitaar stevig voorop. Haar versie van TLC’s ‘Waterfalls’ is erg sterk.

De comebackshow van Anvil vindt later plaats op dezelfde plek. Commercieel succes ten spijt, is Anvil van invloed geweest op bands als Metallica, Slayer en Guns N’ Roses. Een documentaire over de band bracht Anvil opnieuw onder de aandacht en bezorgde het Canadese hardrocktrio een cultstatus. Het is een uitzonderlijke club; zanger Steve ‘Lips’ Kudlow, bassist Glenn ‘Five’ Gyorffy en drummer Robb ‘Geza’ Reiner. Met hun karakteristieke koppen voelt het alsof je naar een vleesgeworden versie van Spinal Tap staat te kijken. Liedjes als ‘666’ en ‘Metal On Metal’ zijn weliswaar cultklassiekers, maar de uitvoeringen zijn belabberd en op momenten hilarisch slecht. Het zal niemand verbazen waarom deze band nooit een groter publiek heeft bereikt, maar Anvil wint de harten van het metalminnende publiek vanwege zijn doorzettingsvermogen en omdat Anvil altijd trouw is gebleven aan zichzelf. De liefde voor de muziek is de tragedie van deze band.

Dan had Twisted Sister het beter voor elkaar. Waar Anvil het commerciële succes en positieve kritieken aan zich voorbij zag gaan, genoot Twisted Sister medio jaren '80 populariteit bij zowel publiek als critici. Videoclips van Twisted Sister waren airplayhits in de begindagen van MTV en tegenwoordig op VH1 Classic. Met alle leden uit de succesperiode van Twisted Sister aan boord, krijgt de hardrockband rondom Dee Snider en Jay Jay French een warm welkom op Bospop. Inmiddels ontdaan van de kleurrijke make-up en de glamrockachtige outfits, laat Twisted Sister desondanks horen geen dag ouder te klinken dan toen de band zichzelf in 1987 ophief. Snider is erg goed bij stem en brengt nummers als ‘We’re Not Gonna Take It’, ‘Under The Blade’ en ‘Burn In Hell’ met verve. Nog altijd is Snider een ware showman, die het publiek weet te behagen. Vooral wanneer hij opkomt in een voetbalshirt van Wesley Sneijder. “I borrowed this shirt from my nephew Wesley”, claimt hij, “only the spelling’s a little different.” Twisted Sister zet een sterke show neer die door geen van de hardere bands op Bospop evenaart kan worden. Zeker niet door Anvil, wiens bassist aan de zijkant van het podium toekijkt.

Nog zo’n MTV-icoon is Billy Idol. De Britse zanger ziet er nog exact hetzelfde uit als dertig jaar geleden, met zijn gebruinde huid en blonde stekelhaar. Vocaal is hij evenmin veel veranderd, al is Idol niet ’s werelds beste zanger. Vooral de act van Billy Idol is wat het optreden interessant maakt. Zijn uiterst herkenbare hoofd met die priemende blik, zijn poses en zijn stoere kleding; alle elementen die hem een ster maakten in de jaren ’80 zijn aanwezig. Plus de leuke liedjes uit die periode; ‘Dancing With Myself’, ‘White Wedding’ en uiteraard ‘Rebel Yell’. Zijn ballad ‘Eyes Without A Face’ wordt prachtig ingeleid op akoestische gitaar door vaste gitarist en songschrijver Steve Stevens (speelde ook gitaar op ‘Dirty Diana’ van Michael Jackson). Hits die ontbreken zijn ‘Hot In The City’, ‘Mony Mony’ en ‘Sweet Sixteen’. Helaas kan Idol het tijdens zijn optreden niet laten om geregeld zijn sixpack te tonen en licht obscene gebaren te maken. Dat maakt het optreden van Billy Idol er niet minder op. De videoster is live nog steeds de moeite van het bekijken waard.

Robby Krieger en Ray Manzarek zijn twee van de oorspronkelijke leden van The Doors. Onder die naam treden beiden ook nog op. Op Bospop heeft het duo de zware taak om het Doors-materiaal uit te voeren na de door Nederland verloren wereldbekerfinale. Omdat de wk-wedstrijd uitloopt, is de band gedwongen om al tijdens de wedstrijd te beginnen – tot enige irritatie van enkele oranjefans. Voor een nauwelijks gevulde tent liedjes als ‘Break On Through’ en ‘Riders On A Storm’ spelen voor chagrijnig publiek lijkt zinloos – voor zowel band als publiek. Dan was het oorspronkelijke tijdslot - eerder op de dag - toch een betere optie geweest.

Toto is de afsluiter van Bospop 2010. Eigenlijk werd Toto twee jaar geleden al opgeheven na het vertrek van gitarist Stev Lukather. De band kondigde een eenmalige hereniging aan in de vorm van een korte zomertour, nadat bekend werd dat hun bassist Mike Porcaro ziek was. Porcaro lijdt aan de ziekte van Charcot (de legendarische bluesmuzikant Lead Belly en de beroemde honkballer Lou Gehrig stierven aan deze ziekte). Nathan East vervangt hem tijdens deze kortstondige tour. Kernleden David Paich, Steve Lukather en Steve Porcaro zijn aanwezig, aangevuld met drummer Simon Phillips en voormalige Toto-zanger Joseph Williams. Terwijl Toto in de eerste helft van het concert zijn symfonische rockverleden aanhaalt, volgen uiteindelijk toch de wereldhits ‘Hold The Line’, ‘Pamela’, ‘Stop Loving You’, ‘Rosanna’ en ‘Africa’. Afwezig blijven ballads als ‘I’ll Be Over You’ en ‘I Won’t Hold You Back’, alsmede rocknummers als ‘I’ll Supply The Love’ en ‘Mushanga’. Dit had het concert ongetwijfeld nog beter gemaakt, maar met deze setlist is het al een waanzinnig concert, dat Bospop het voetbaldrama van deze avond doet vergeten. De laatste keer Toto – met de prachtstemmen van Williams en Paich en briljant gemusiceerd door Porcaro en Lukather - is de perfecte afsluiter van de dertigste editie van Bospop.

12

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345678
Cuby and the Blizzards foto Bospop 2010 The New Shining foto Bospop 2010 The New Shining foto Bospop 2010 The New Shining foto Bospop 2010 Jimmy Vaughan foto Bospop 2010 Jimmy Vaughan foto Bospop 2010 Jimmy Vaughan foto Bospop 2010 Jimmy Vaughan foto Bospop 2010 Jimmy Vaughan foto Bospop 2010 Jimmy Vaughan foto Bospop 2010 Jimmy Vaughan foto Bospop 2010 Saybia foto Bospop 2010

12345678

EXIT FESTIVAL 2010Exit Festival is het grootste evenement in het Zuid-Oosten van Europa - en...

ROCK WERCHTER 2010 Rock Werchter is het festival der festivals in de BeNeLux. Vier dagen lang...