VERSLAG: State-X/New Forms 2005

12

State-X/New Forms - deel 1

Met een grand entree (hoewel verwaterd) worden we binnengehaald op het festival State-X/New Forms. Het is duidelijk dat het Paard van Troje en de omliggende clubs een hoop bezoekers verwachten. Opmerkelijk is het wel: wat tot een jaar geleden nog als echte underground muziek gold trekt nu (blijkt later op de avond) honderden liefhebbers.

De elektronische muziekstijlen variëren deze avond als popmuziek van Jan(tje) Smit tot 50 Cent dat kan, voor de kenners althans. Experimenteel is het allemaal. Van de dikke punk-electrobeats van Nid&Sancy tot de organische geluiden van Mira Calix. Ook de breakcore is goed vertegenwoordigd met bekenden als Mu-Ziq, Copacod en Enduser.

De laatstgenoemde is vanavond de grote ster van de One Four . Enduser blijkt erg populair te zijn bij de lady's, waarschijnlijk door zijn optreden eerder dit jaar op het drukbezochte drum'n'bass feest PRSPCT. Zijn set begint super: met zijn twisted breaks en Bollywood-invloeden zweept hij het publiek in de kleine One Four op. Helaas zakt hij na een half uurtje wat in door alleen drum'n'bass te laten horen. Het publiek vind het echter geweldig; lekker weer die mooi gestileerde drum'n'bass-pasjes gebruiken! Enduser komt weer helemaal terug met het laatste nummer dat hij speelt op zijn magische laptop, super! Is die op plaat te krijgen?

Na een rustpauze is het om 01:00 tijd voor Digital Mystikz & Loefah. Met hun grime en dubstep laten ze een nieuw genre in Nederland opkomen wat in Engeland al een begrip begint te worden bij het grote publiek. In ons land is het nog lekker underground, en staan zij dus goed op dit festival. De mannen beginnen hun set erg dubbie waardoor iedereen wat in begint te kakken terwijl het nu prime time is... Het zou moeten knallen nu, maar niemand kan zijn energie kwijt.

12

YOU MAKE MUSIC 2006Zondag 15 januari staat in het teken van het eerste YouMakeMusic.com festival...

QRIMETIME 2005 Oudejaarsavond heeft sinds twee jaar een alternatief voor het thuis zitten...