VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2011

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 114 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

1234

Dag 1

Het is alweer voor de 25e keer dat het Eurosonic-Noorderslag weekend wordt georganiseerd in Groningen. Elk jaar is het tijdens het tweede weekend van Januari weer raak: massaal wordt de doorgaans zo rustige studentenstad overstroomd door muzikanten, muziekliefhebbers en nauw betrokkenen uit de industrie. Om het 25 jarige jubileum te vieren was er een speciaal gratis openluchtpodium op de Grote Markt neergezet. Daarnaast werd het Eurosonic weekend met een extra avond op de woensdag uitgebreid en werd de focus van het festival op Nederland gelegd.

De Eindhovense band Nikoo knalt meteen het weekend los. De groep maakt een gezonde bak herrie waarin bij goed luisteren popliedjes ontdekt kunnen worden. De ideale band voor het rokerige hol dat Shadrak heet. Helaas heeft de zangeres nog steeds haar telefoon nodig om de teksten te onthouden en al met al creëert dat het idee dat deze band misschien een jaartje te vroeg geboekt is.

Compleet anders is het Deense Vinnie Who dat in Vera aantreed. Onder leiding van Niels Bagge Hansen speelt de groep een heerlijke mix van disco, electro en pop. De stijl doet het meeste denken aan de Scissor Scisters en met name de instrumentale gedeeltes brengen de zaal in beweging.

Met artiesten als Björk en Mum mag IJsland wel de kraamkamer van zweverige muziek genoemd worden. Zo ook Olöf Arnalds , de zangeres staat erbij alsof ze net van de set van The Lord of The Rings weggewandeld is. Vergezeld met haar gitaar en ukelele speelt ze rustige folknummers. Aangezien de rustige nummers op een gegeven moment beginnen te vervelen heeft Olof er halverwege de set nog een hele klus aan om boven het geroezemoes uit te komen.

Inmiddels is in de bovenverdieping van de Spieghel onze Nederlandse Stefan Schill aangetreden. De vergelijking met John Mayer wordt dagelijks gemaakt en dat blijkt geheel terecht. De zanger/gitarist combineert heerlijke bluessolo`s met meer naar pop neigende refreinen.

Waar Dry the River op plaat klinkt als een groep die zeer stille en rustige folk speelt blijkt daar live weinig van over te blijven. De zwaar op de viool leunende nummers beginnen doorgaans relaxt om daarna met elektrisch gitaargeweld te exploderen. De goede stem van de zanger, die een beetje aan die van de The Killers doet denken, doet de rest. Daarmee is Dry the River de verrassing van deze woensdagavond.

Dat woensdagtickets voor vijf euro de deur uitgingen is pas echt goed te zien als twintig minuten voor aanvang van Go Back To The Zoo de Spieghel vol begint te lopen. Naast het gebruikelijke publiek is er een verrassend aantal tieners aanwezig dat speciaal voor deze Nederlandse groep gekomen lijkt te zijn. De band doet waar het goed in is en laat met haar rock horen waarom ze dit voorjaar op Pinkpop te bewonderen zijn. Met name aan het einde van de set, wanneer de band wat vrijer begint te spelen, is duidelijk hoe goed deze jongens zijn.

1234

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

12345678910
Agnes Obel foto Eurosonic Noorderslag 2011 Agnes Obel foto Eurosonic Noorderslag 2011 Agnes Obel foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tim Knol foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tim Knol foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tim Knol foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tim Knol foto Eurosonic Noorderslag 2011 Moss foto Eurosonic Noorderslag 2011 Moss foto Eurosonic Noorderslag 2011 Moss foto Eurosonic Noorderslag 2011 Moss foto Eurosonic Noorderslag 2011 Selah Sue foto Eurosonic Noorderslag 2011

12345678910

SUMMER DARKNESS WINTER EDITION 2011Op vrijdag 4 februari werd in een uitverkocht Tivoli de winterse editie van...

ATP NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS 2010 All Tomorrow's Parties bestaat al meer dan 10 jaar. Elk jaar organiseert ATP...