VERSLAG: Emerganza 2006

Festivalinfo was aanwezig op Emergenza festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

12

Emerganza - deel 2

De zanger van Superaction heeft er duidelijk zin in en met een grauwe stem begroet hij het publiek: “Wij zijn Superaction en we spelen vieze rock ’n roll”. Hij heeft de zin nog niet uitgesproken of de bandleden beginnen als beesten op hun instrumenten te rammen. Je merkt snel dat ze authentieke rock ’n roll met invloeden van de hardrock, zeventig jaren punk, popmuziek, country met een klein vleugje soul spelen. Zo zetten ze dus ook een spetterende, ouderwetse rock ’n roll show neer.

Mabel is de vijfde band die het podium betreedt. Deze drie-eenheid band bestaat uit een drummer, gitarist en een zangeres. Terwijl de zangeres er duidelijk zin in heeft en over een geweldige soul-en blues stem beschikt, komt hun optreden niet over op het publiek. Toch ligt het niet aan de band zelf. De band oogt energiek, heeft een gitarist die mooie solo’s kan spelen, maar is toch wat eentonig en krijg je het idee dat ze alleen maar hetzelfde nummer contant aan het spelen zijn.

Na Mabel is het de beurt aan The Manuals. Deze bandleden zijn misschien wel van een iets-wat oudere leeftijd categorie vergeleken met de vorige bands, toch blijken ze over energiek en muzikaal dik in orde. Deze band bestaat namelijk uit geweldige muzikanten. Terwijl Gerard met zijn warme, zoete maar krachtige stem de nummers zingt die veel weg hebben van Led Zeppelin, Moterpsycho, Sonic Youth en the Strokes. Al weten ze toch met deze invloeden, een vrij eigen sound te creëren. De band zelf is ook helemaal in zijn element en bedankt tussen het optreden door het publiek voor de goede, gezellige en warme sfeer. Ze sluiten dan ook prachtig af, door bij het laatste nummer de synsyniser te gebruiken.

En wie kan deze gezellige avond beter afsluiten dan Bomblb zelf? Deze band uit Tilburg heeft al een flinke reputatie in deze rockstad, want de zaal is overvol wanneer ze beginnen te spelen. De zanger, gewapend met een skamuts en grote spacebril op zijn hoofd, zingt, rapt, roept en soult of hij nooit iets anders heeft gedaan. Hij wordt ondersteund door Jurgen, de gitarist, die een rol in het midden houdt tussen slag- en sologitarist. Vlammende funky riffs worden zo nu en dan afgewisseld met een deken van zware akkoorden, terwijl Joost – die saxofoon speelt – zorgt voor de melodische ondersteuning. De muziek vult dus ook binnen no time de donkere ruimte. Wanneer er een dame van twintig jaar voor het podium uitgebreid staat de dansen, volgt iedereen al snel haar voorbeeld. Het is dus ook niet wonderbaarlijk dat bij het stemmen alle handen om hoog schieten. Bombll mag dus zo ook samen met La Nemm naar de halve finale.

12

12
BombLB foto Emerganza 2006 BombLB foto Emerganza 2006 Crap foto Emerganza 2006 Crap foto Emerganza 2006 La Nemm foto Emerganza 2006  foto Emerganza 2006  foto Emerganza 2006  foto Emerganza 2006 BombLB foto Emerganza 2006 La Nemm foto Emerganza 2006 Superaction foto Emerganza 2006 Superaction foto Emerganza 2006

12

TEQNOLOGY 2006De muziekstroom Techno werd goed vertegenwoordigd bij organisator Q-dance in...

PINKPOP 2006 PERSCONFERENTIE Jaarlijks worden in Paradiso door Jan Smeets de namen voor de aankomende...