VERSLAG: Into the Pit 2006

Festivalinfo was aanwezig op Into The Pit 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 22 foto's.

12

Into the Pit -deel 1-

Je zult het niet verwachten dat er in de stad Helmond een heus pop-podium staat. Probeer maar aan een buitenstaander te vragen of hij ooit van Plato heeft gehoord, terwijl dit gebouw er al jaren staat. Toch is Plato een concertzaal die vaak op de achtergrond is gebleven. De stichting Inpact werkt, samen met een gloednieuw Plato-team, aan de programmering van Plato en besloot om het festival Into The Pit na negen jaar nieuw leven in te blazen. Into The Pit is een festival dat snoeiharde metal- en hardcore.

Het is duidelijk dat de tijd uitloopt, wanneer de bezoekers ongeduldig Plato binnen lopen. In de grote zaal is het vrij rustig en zien we de bandleden van Dawn Of Mankind nog snel een soundcheck doen, terwijl iedereen bij de bar te vinden is om hun eerste biertje te bestellen. De zaal oogt rustig met de weinige bezoekers. Wanneer de Eindhovendse band zich voorstelt en vriendelijk verzoekt om meer naar voren de komen, schuifelen enkele bezoekers naar voren. De rest blijft voorzichtig achter staan.
Toch maakt het de band niet zoveel uit. Professioneel als ze zijn spelen ze of hun leven er vanaf hangt en dit dagelijks doen voor een groot publiek. Deze band speelt pakkende metalcore, met een zanger die grunt of zijn leven eraf hangt. De nummers zitten technisch gezien zeer goed in elkaar. Toch jammer dat ze moesten openen, want naar mijn mening kwamen ze vandaag niet tot hun recht.

Nadat Dawn of Mankind het podium verlaat, wordt er al snel één en ander verbouwd voor de volgende band. Zo wordt het zwarte drumstel van de eerste band afgebroken en zien we daar een heel uitgebreid drumstel met vlammen voor in de plaats komen. Wanneer alles geïnstalleerd is, is het knallen geblazen. Niemand minder dan Strenght Above Alt doet daar zijn werk. Toch weet deze band het publiek niet in zijn macht te nemen. Hoe enthousiast ze ook spelen en hoe agressief de zanger ook oogt, steeds meer mensen wagen zich naar de bar en zijn meer met elkaar bezig, dan met de band die speelt. Ik kan het wel begrijpen, ze lijken zich enorm in te spannen om een goede act neer te zetten, maar het komt op de een of andere manier totaal niet over.

Strike Fist is de derde band die deze avond mocht optreden. Het is even voor mij wennen, wanneer het blijkt dat deze band een totaal eigen sound heeft. Zo dacht ik even in de eerste nummers veel rockinvloeden te horen. Maar niets minder is waar, want al snel krijg je echte, snoeiharde hardcore voorgeschoteld waar je u tegen zegt. De band is één en al agressie, de zanger rent het podium over en lijkt te weten waar hij over zingt. Met ogen die kwaadheid spugen kijkt hij de zaal in terwijl hij zijn teksten vol agressie de microfoon in schreeuwt. Ondanks het feit dat deze band je weet te overdonderen met hun harde muziek, klinkt het geluid hier vlakker. De baslijnen zijn net iets te hard ingesteld, waardoor het overig gitaargeluid soms weg dreigt te vallen.

Terwijl de pieptonen van Strike Fist nog pijnlijk in je oren na fluiten, staan voor je het weet de bandleden van Embraced By Hated al voor je klaar. Het is al snel duidelijk dat bij deze band een groot groepsgevoel heerst. Hun kleding sluit helemaal op elkaar aan en je ziet ze elkaar nog even een voor een omhelzen wanneer ze moeten spelen. Dat ze willen knallen is al snel duidelijk. De twee zangers die elkaar prima afwisselen, hebben een fijn stemgeluid en weten het publiek wèl in beweging te krijgen. Voor het weet vliegen de ledematen van de moshende pit voor je ogen en moet je hier en daar sommigen van de grond oprapen. Toch blijft de sfeer gemoedelijk, iedereen komt los en lijkt zich nu echt te amuseren. En terecht, want voor je het weet is het podium leeg. Wat mij betreft hadden ze nog wel een uurtje mogen doorspelen!

12

12
 foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006

12

OPENING POPPODIUM P3Van alle vijfentwintig lidstaten van de Europese Unie heeft Nederland de...

REFLECTIONS FEST 3 Het platenlabel Reflections Records is dit jaar alweer 10 jaar geworden. Dit...