VERSLAG: Into the Pit 2006

Festivalinfo was aanwezig op Into The Pit 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 22 foto's.

12

Into the Pit -deel 2-

In Blood We Trust heeft inmiddels al een grote naam op weten te bouwen en spelen zowel in grote en kleine zalen door heel Europa. Begin deze maand brachten ze hun MCD Curb Games uit. Een heerlijke vernieuwende hardcore plaat met zeven nummers. De band installeert zich zenuwachtig op het podium, terwijl hun groupies uit hun thuisfront Duitsland al ongeduldig vooraan staan gemetseld. Nils, de zanger, oogt jong, maar dit is ook maar schijn. Wanneer hij zijn mond opentrekt blaast hij je zo omver. Als er iemand kan grunten is hij het wel! De muziek is zeer pakkend, het lukt je nauwelijks om stil te staan. Bij deze band hoort een moshpit en er wagen zich steeds meer mensen naar het midden, die langzaam maar zeker uitbreidt tot een grote pit. Het enthousiasme is voelbaar, de band lijkt meer los te komen en het onzekere valt langzaam weg bij de bandleden. De fans proberen de microfoon af te pakken wanneer Nils iemand uit het publiek de tekst laat galmen door de zaal. Het lijkt of de band zelf ook niet zo goed weet wat ze met het enthousiasme moeten. Zo bieden ze de mensen die vooraan in het zweet staan te baden water aan. En roepen ze ook tussen de nummers door hoe overdonderd ze zijn, hoe ze deze avond ontvangen worden. Na hun spetterende vertoning is het ook druk bij de merchandise, waar de bandleden met een grote glimlach een voor een hun spullen signeren.

Onderhand begint Plato vol te stromen. Het is al snel duidelijk dat het publiek daadwerkelijk voor de afsluiter Born From Pain komt. Toch is er nog een band die zijn kunsten mag laten horen, namelijk Emeny Ground. Deze band uit Geldrop doet het inmiddels niet alleen in Nederland erg goed als welbekende hardcoreband. Zo staan ze binnenkort ook op het podium in Duitsland en België. Daarnaast gaan ze in Oktober twee weken toeren door Europa met Out To Win, terwijl ze nu druk bezig met hun MCD. Bij deze band staat bijna niemand stil. Het is pure energie en agressie wat je hoort en ziet. Toch slaat de verveling snel aan en weet de band In Blood We Trust niet te overtreffen.

En eindelijk is het dan zo ver. Terwijl de crew met moeite het doek van Born From Pain probeert op te hangen, dringen de bezoekers tussen de massa door naar voren. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat deze populaire band, die inmiddels door heel Europa toert, dit festival mag afsluiten. Deze band slaat nog net niet de eerste noot aan of meer dan de helft van de zaal veranderd in een grote moshpit. Mensen die iets rustiger aan willen doen staan op elkaar gedrukt, terwijl ze met grote ogen en grote glimlach kijken naar het spektakel. Toch verloopt niet alles vlekkeloos. Nadat de eerste met een gebroken neus naar de EHBO wordt gebracht zie ik hier en daar wat ongelukken gebeuren. Het lijkt erop dat de goede sfeer steeds grimmeriger wordt, al vermaken de echte diehards fans zich prima. Toch krijg ik meer het gevoel dat het bij Born From Pain meer om entertainen gaat dan om de muziek, want alles klinkt zeer vlak, hoor ik de stem niet en staat de volume van de basgitaar veel te hoog.

Wanneer Born From Pain het dolenthousiaste publiek bedankt, menig plectrums en drumstokken het publiek in gooien is het festival echt afgelopen. Aan het grote aantal bezoekers is al snel de conclusie te trekken dat er daadwerkelijk vraag is naar metal- en hardcore evenementen. Plato heeft dit samen met stichting Inpact als geen ander aangevoeld. Toch vind ik het jammer dat ik een maand terug in de regionale krant van Helmond en omstreken moest lezen dat Plato niet van plan is om een tweede Effenaar of 013 te worden. Naar mijn mening kan Plato groot worden. Zeker nu ze eindelijk een goed draaiende site hebben, mooie flyers laten bedrukken en samen werken met een team jongeren. Dit team die leuke concepten ook geweldig goed weet uit te voeren!

12

12
 foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006  foto Into the Pit 2006

12

OPENING POPPODIUM P3Van alle vijfentwintig lidstaten van de Europese Unie heeft Nederland de...

REFLECTIONS FEST 3 Het platenlabel Reflections Records is dit jaar alweer 10 jaar geworden. Dit...