VERSLAG: Pinkpop 2011

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 143 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan   Marco Smeets   Marco Vlot

123

Dag 2 - 12 juni

Op het laatste moment is The Garden of Love aan het programma toegevoegd. Deze muzikanten met een verstandelijke beperking zijn bekend geworden van de tv-serie ‘Down with Johnny Rock’. “Hebben jullie er zin in?” roept de bassist enthousiast de volle Converse tent in. Het openingsnummer Walk In The Dark Shit heeft een heerlijke Nirvana sound en de linker gitarist heeft ook de Nirvana looks. De andere gitarist heeft juist het looks van Joe Satriani en voegt met overstuurde stem enkele oergeluiden toe. Ze hebben de tent binnen enkele minuten overtuigd dat het serieus is en zo staan we al bij het tweede nummer Release The Sex Tape mee te klappen. Helaas wordt de cover Zombie van The Cranberries als een exacte kopie uitgevoerd en heeft het niet zo veel toegevoegde waarde. Globaal gezien zijn we wel positief verrast van het professioneel optreden met heel aardige songs alsook de vermakelijke show. (MS)

VersaEmerge is een jonge band die voor het eerst in Nederland speelt. Het is vrij rustig voor het 3fm-podium, maar de band doet er niet minder zijn best om. De muziek doet denken aan bands als Paramore met af en toe een vleugje electronica er doorheen. Het klinkt vooral erg standaard. Ook de pogingen van zangeres Sierra om het publiek te laten springen komen nauwelijks over. VersaEmerge breekt vandaag niet veel potten op Pinkpop en kan de verovering van Nederland misschien beter in wat kleinere zalen beginnen. (MV)

Voor het eerst in meer dan tien jaar is Hanson weer in Europa. Het zijn natuurlijk niet meer de snoezige broertjes van vroeger, we zien drie volwassen kerels, en ze zijn ook nog allemaal getrouwd en inmiddels vader. “It’s good to be here Pinkpop” roept Taylor en het optreden is begonnen met Waithing For This. Het is ook deze Taylor die met zijn stemgeluid ons het nostalgisch gevoel weet op te roepen. De zangkwaliteiten van gitarist Isaac zijn niet noemenswaardig maar de drummer kan er nog aardig wat van zoals we horen tijdens Blue Sky. En halverwege de show komt dan eindelijk die ene hit uit 1997 waar iedereen eigenlijk op zat te wachten, MMMbop. De uitpuilende tent herbeleeft een jeugd moment, zingt en danst er volledig op los. Een daverend applaus als gevolg en is dit onbetwist het hoogtepunt van de show. Hoewel de band onder de categorie ‘one hit wonder’ behoren, hebben ze met hun eenvoudige en brave muziek bijna vijftien jaar harde muziekbusiness overleeft en verdienen ze toch ons respect. (MS)

Wat een snelle carrière heeft Tim Knol gemaakt met zijn debuut album. Hij is ondertussen een bekend gezicht in ons kikkerlandje, en natuurlijk hebben we allemaal wel eens een T-shirt gezien met de tekst ‘Tim Knol is vet’. En een betere promotie om je nieuwe album te promoten door op de mainstage te staan kun je natuurlijk niet wensen. “Goedemiddag” zegt de altijd bescheiden Tim, en zien de band opvallend dicht bij elkaar staan op het immense grote podium. Er wordt heerlijke dansbare rock het veld opgeblazen zoals Glory Days Golden Years, maar echt stil krijgen ze het publiek zodra hij het voorpodium betreed met slechts een akoestische gitaar om daar mooi melodramatische Music In My Room uit te voeren. Een ander hoogtepunt is Deepest Of Oceans waar ze een extra lange en stevige uitvoering van maken. Dat achter Tim een uitstekende band staat wordt hierdoor extra bevestigd. Als laatste nummer krijgen we eindelijk hitje Sam te horen en wordt er massaal Sam’s Leaving Town meegezonden, een nummer over een iemand die de weg helemaal kwijt geraakt is door te veel drugs en alcohol te gebruiken. Hoewel er genoeg heerlijke swingende nummers het veld op worden geblazen is het niet de meeste geschikte act om het hele veld te laten swingen en zou de intiemere Converse Tent uiteindelijk beter geschikt zijn. (MS)

Het is zondagmiddag en de zon schijnt, en toevallig zijn dat net de ideale omstandigheden voor een optreden van singer-songwriter Justin Nozuka. Hij speelt met zijn band lekker voortkabbelende gitaarliedjes met soms een rauw randje wat vooral op het conto van de gitarist geschreven kan worden. Hij zingt over liefde, en soms over oorlog, waar hij niets van begrijpt. Justin komt naar Pinkpop om te spelen, en niet om met het publiek te praten. Dat doet hij dan ook nauwelijks. Wel zet hij een lekker zomers optreden neer waarbij het ideaal in het gras liggen is. (MV)

Aangekomen in de drukke Converse tent hebben we de moeite om nog een redelijk plekje bemachtigen bij Cage The Elephant. Na een klein publiekonderzoek komen we er achter dat nagenoeg niemand de band kent, maar dat ze er op afgekomen zijn op aanraden van vrienden. Dit achteraf een gouden tip, want het wordt een legendarisch optreden. “It’s our first time at Pinkpop” roept zanger Matthew en het feest is begonnen. Wat een energie heeft die man, hij vliegt over het podium en zoekt continue contact op met het publiek via het voorpodium. Al bij het tweede nummer springt hij het publiek in om te crowdsurfen. Hij beweegt als Iggy Pop en zingt als een Frank Black. Hoewel hij wel alle aandacht opeist, is het de combinatie van de sterke band achterhem die zorgt dat er zo´n goede alternatieve rock de tent in wordt geblazen. We ontkomen er niet aan een vergelijking te maken met de Pixies bij Shake Me Down, maar ook de sound van Artic Monkeys kun je horen in Tiny Little Robots. En dit alles zonder dat het vervelend is, integendeel zelfs, we worden omver geblazen. Deze bal energie slaat natuurlijk om in een wervelende moshpit. Er zijn zowaar ook enkele mensen die toch al mee aan het zingen zijn. Het hoogtepunt van dit legendarisch optreden is het al zingend te crowdsurfen. Als een heilige wordt hij de halve tent door gegeven. Een onvergetelijk optreden, en de mensen die er niet waren zullen vanaf nu altijd met tegenzin moeten horen wat ze gemist hebben. (MS)

Het gemiste optreden van Wolfmother van vorig jaar is vanmiddag het nadrukkelijke thema. De toen zieke Andrew Stockdale is naar Landgraaf gekomen flink revanche te nemen. Het recept van de band, hardrock met beste van Led Zeppelin en Black Sabbath, geinjecteerd met een flinke dosis psychedelica werkt nog steeds als een tierelier op de festivalwei. Vanaf opener 'Dimension' vliegt de Stockdale er met gestrekt been in. Hij weet echter ook wanneer het gas iets terug moet en doet een goede Jim Morisson in een geslaagde mashup van 'White Unicorn' en doorsklassieker 'Riders on the Storm'.Net wat we nodig hebben om de loomheid van het lekkere zonnetje kwijt te raken. (RvdZ)

We zijn lekker aan te genieten van de Limburgse zon tijdens relaxte nummer Anny You Save Me van Graffiti6 op het 3FM podium. Eventjes gaan de handen gezamenlijk de lucht in tijdens Free. Hoewel iedereen heerlijk staat mee te deinzen is er verder niets spannends op het podium te beleven. Opvallend mooi is het This Man, een traag nummer maar wel vol soul. Toch zijn er genoeg dansbare nummers zoals het swingende Stone In My Heart, en gedanst wordt er zeker, zoals natuurlijk ook tijdens Stare Into The Sun bekend geworden door uit de commercials. En dit was dan ook meteen het hoogtepuntje van het optreden. Terwijl het veld leeg loopt kruipt de zanger achter zijn kleurrijke piano om zijn nieuwe single Over You te spelen. Aan de uitvoering is niks op te merken maar het nummer bezorgt ons geen kippenvel. Hoewel we het album met plezier thuis draaien is het geen gedenkwaardig optreden geworden. (MS)

Net twee albums uit en dan al op het hoofdpodium van Pinkpop spelen; White Lies draait er zijn hand niet voor om. Aan de enorme glimlach op het gezicht van zanger Harry McVeigh te zien zijn ze er nog niet helemaal aan gewend, maar ze pakken ondanks een vrij statische presentatie moeiteloos het publiek in. Vanaf het eerste nummer wordt alles meegezongen, zelfs als ze halverwege een aantal nummers van het nieuwe album Ritual spelen, ondanks dat dit minder staat aangeschreven dan hun debuut. White Lies heeft veel fans op Pinkpop, en met de set die eindigt met ‘Bigger Than Us’ kunnen ze tevreden zijn. (MV)

We zijn aangekomen bij de hardste band vandaag op Pinkpop, de Amerikaanse heavymetalband Avenged Sevenfold, afgekort als A7x. Ze hebben een mooi decor meegenomen, toegangspoorten met doodskopjes tot een kerkhof. De opening met steekvlammen is indrukwekkend net zoals de snoeiharde metal die het veld wordt ingeblazen tijdens het nummer Nightmare. Hoewel geen enkel bandlid lang haar heeft krijgen wij wel zin om te gaan headbangen zoals bij de publieksfavoriet Welcome To The Family. Uiteindelijk ontstaat er grote circlepit waarin niemand veilig is, tot bloedens toe. Tijdens het eerste deel van Buried Alive hebben we een zeldzaam rustpuntje in de show, maar natuurlijk is dit van korte duur. Deze Amerikanen laten in Landgraaf zien dat ook mannen met roze hoedjes uit hun dak kunnen laten gaan op snoeiharde metal. Door de combinatie van de hete zon en het energiek optreden met oneindig veel moshpits komt er bijna stoom uit onze oren. (MS)

Halverwege het optreden van Kings of Leon zegt zanger Caleb Followill dat het Pinkpoppubliek het beste publiek in tijden is. We weten dat hij zijn mening als het tegendeel het geval is niet onder stoelen of banken steekt, dus de kans zit er in dat de koningen het echt naar hun zin hebben. Ze spelen dan ook een solide set die er vanaf opener 'Four Kicks' lekker inhakt. In anderhalf uur komen alle hits voorbij, maar ook het nodige minder bekende werk. Natuurlijk worden aan het eind hun grootste krakers 'Use Somebody' en 'Sex On Fire' niet vergeten. Het publiek zingt alles luidkeels mee, en gaat daar zelfs mee door als nummers afgelopen zijn. De band lijkt het op prijs te stellen. Als afsluiter spelen ze het lekker rockende 'Black Thumbnail', en dan is het toch echt afgelopen. De Kings of Leon zijn arrogant, en zo komen ze ook over. Ze maken het met een solide rockshow echter meer dan waar. (MV)

123

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

123456789101112
The Garden Of Love foto Pinkpop 2011 The Garden Of Love foto Pinkpop 2011 Hurts foto Pinkpop 2011 Hurts foto Pinkpop 2011 Hurts foto Pinkpop 2011 Hurts foto Pinkpop 2011 Hurts foto Pinkpop 2011 Hanson foto Pinkpop 2011 Hanson foto Pinkpop 2011 Hanson foto Pinkpop 2011 Hanson foto Pinkpop 2011 Tim Knol foto Pinkpop 2011

123456789101112

TORENPOP 2011Pinkpop gemist? Geen probleem, geheel gratis toegankelijk kon je naar het...

THE POWERFEST 2011 Een dag vol power, dat is de belofte die The Powerfest 2011 in de Melkweg...