VERSLAG: deBeschaving 2011

VERSLAG: Laura de Lange

deBeschaving 2011

Het is 18 juni 2011, een dag waarin er in Nederland veel evenementen zijn afgelast, zoals Concert At Sea, maar waar het in het zuiden somber is feesten ze bij Festival DeBeschaving in Utrecht in de poncho’s en onder de tenten lekker door.

Het festival begint, het is stralend weer en de vijfkoppige band The Medics bijt het spits af. Je kent ze misschien als Serious Talent bij 3FM en ze zijn onlangs nog bij De Wereld Draait Door geweest waar ze hun single gingen promoten City & Shake It Off. Terwijl The Medics optreden verandert het weer van zonnig naar regen, maar dit maakt het publiek niks uit. Het Utrechtse bandje weet door hun Wombatsachtige geluid zon en vrolijkheid te brengen in het o zo druilerige weer. Ondanks dat het nog niet zo druk is slaan de leuke en swingende nummers in als een bom en krijgen The Medics na hun optreden een welverdiend applaus.

Dazzled Kid voorheen Tjeerd Bomhof zanger en gitarist van de band Voicst, beloofd een van de smaakmakers te zijn bij DeBeschaving. Aan deze verwachtingen voldoet Dazzled Kid zeker. Dazzled Kid heeft een goede band om zich heen en de muziek is heel zomers en vrolijk (hoewel vrolijk, er zijn veel liedjes over de dood waar je op kan dansen). Juist omdat Tjeerd niet de beste prater is maakt hem dat charmant en is het nog leuker om hem te zien optreden. Hij staat geen moment stil en krijgt het publiek helemaal mee bij de bekende single Embrace en de in de ska gezette A Year and A Bit van Voicst. Dazzled Kid is een goede artiest voor een festival en het is zeker de moeite waard om een keer live te zien.

De zon is weer gaan schijnen en Morning Parade staat op het programma. Deze Britse band wordt in Engeland gezien als een van de meest veelbelovende groepen op dit moment. Morning Parade maakt leuke muziek met een rauw rock randje. Het publiek krijgen ze helemaal mee en zeker als ze het nummer Under The Stars spelen. Echter is wel het zwakke bij Morning Parade dat heel veel nummers op elkaar lijken en dat je wel erg van het repertoire moet houden om daar lang te naar willen luisteren.

Van rock naar folk komen we aan bij Treefight For Sunlight. Deze jonge Deense band staan bekent om hun frisse popliedjes. Dit is ook terug te vinden in het optreden. Het is leuk, jong en verrassend, zeker als er een cover komt van Kate Bush met haar nummer Wuthering Heights. Toch lukt het Treefight For Sunlight niet om de volle tent van DeBevlieging mee te krijgen en blijft het echte enthousiasme bij het publiek weg. Jammer is dit wel, want ze geven een goede show weg met leuke liedjes.

Om nog even in de Deense sfeer te blijven volgt er na Treefight For Sunlight het meer gereformeerde Deense bandje Ginger Ninja, die je vast wel kent van de WK-hit Sunshine. Ginger Ninja is enthousiast, vrolijk en gek. De bandleden gaan helemaal los, vooral de gitarist die hele aparte manieren van dansen heeft en ontzettend vrolijk is. Dit enthousiasme slaat pas echt aan als het nummer Sunshine begint. De band vertelt zelf dat ze meer willen zijn dan dit nummer maar er toch echt niet onderuit kunnen. Dit klopt, want vanaf Sunshine is de sfeer van matig naar swingend gegaan en is het haast jammer dat Ginger Ninja maar driekwartier mochten optreden.

Rond een uur of acht staat het podium DeBekroning zwart van de De Staat fans. Na lang wachten op het soundchecken en het opzetten van de spullen (waaronder een gigantisch ijzermechaniek) begint deze Nijmeegse band, die al veel successen boekt in Duitsland, met zijn optreden. De Staat staat als een huis, ze zijn sterk op elkaar ingespeeld en ze weten op een subtiele manier het publiek om hun vinger te winden. Bij hun grootste hit Sweatshop gaat het publiek helemaal los en zingt het publiek mee zonder dat de zanger daadwerkelijk iets hoeft te doen. Verder is De Staat erg verrassend, want het grote mechanische gevaarte wat er staat is er niet voor niks. Op het einde drumt de drummer van de staat namelijk niet op zijn drumstel maar gebruikt hij deze machine om het ritme aan te geven. De Staat is buitengewoon goed en mag best het hoogtepunt van DeBeschaving worden genoemd.

Als afsluiter voor festival DeBeschaving is de negenkoppige band Jungle By Night uitgenodigd. Deze negen jonge gasten staan bekent om het zetten van een goede en swingende sfeer. Ondanks dat het stortregent is heel het publiek aan het dansen. Door de afwisseling in genres zoals jazz, funk en afrobeat blijft Jungle By Night je boeien en is het alles behalve saai. Ook weten deze mannen goed hoe je met het publiek kan entertainen en zorgen ze ervoor dat het dak van de tent eraf gaat. Een uur lang Jungle By Night is voor iedereen een aanrader en de perfecte afsluiter voor ieder festival. Festival DeBeschaving is een gezellig festival met een leuke sfeer en laat zien dat je er zelfs in de regen een feestje van kan maken.

FORTAROCK 2011De derde editie van een van de enige grote metalfestivals van Nederland was...

CONCERT AT SEA 2011 Concert At SEA 2011 werd de tweede dag afgelast. De eerste dag ging wel...